ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
06.07.2021

Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην Ολομέλεια της Βουλής.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Νίκης 5-7

10563 Αθήνα

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

e-mail: press@minfin.gr

Τρίτη, 6 Ιουλίου 2021

Δελτίο Τύπου

Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην Ολομέλεια της Βουλής

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Συζητούμε σήμερα το Σχέδιο Νόμου σχετικά με την κύρωση των διεθνών Συμφωνιών για την τροποποίηση της Συνθήκης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας – καθώς και της Συμφωνίας για τη μεταφορά και αμοιβαιοποίηση εισφορών στο Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης.

Συμφωνίες που αποφασίστηκαν οριστικά, κατόπιν διαβουλεύσεων και διαπραγματεύσεων – στις οποίες η Ελλάδα είχε ενεργό συμμετοχή – στο Eurogroup του Νοεμβρίου 2020, όπου αποφασίστηκε και η λειτουργία του κοινού μηχανισμού ασφαλείας από το 2022 – ήτοι δύο χρόνια νωρίτερα σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Σε ό,τι αφορά την πρώτη συμφωνία, αυτή για την τροποποίηση της Συνθήκης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, η σημαντικότερη αλλαγή σχετίζεται με την παροχή, για πρώτη φορά, του κοινού μηχανισμού ασφαλείας (common backstop) στο Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας.

Το Ταμείο χρηματοδοτείται μέσω των εισφορών που καταβάλλουν τα πιστωτικά ιδρύματα των κρατών-μελών, και έχει σχεδιαστεί ώστε να φτάσει σε μέγεθος τον στόχο του 1% των καλυμμένων καταθέσεων στην τραπεζική ένωση μέχρι το τέλος του 2023.

Οι πόροι του ταμείου χρησιμοποιούνται για να χρηματοδοτήσουν περιπτώσεις εξυγίανσης πιστωτικών ιδρυμάτων και θα είναι πλήρως αμοιβαιοποιημένοι μετά το πέρας της μεταβατικής περιόδου, δηλαδή από το 2024 και εξής.

Ο κοινός μηχανισμός ασφαλείας είναι μία πιστωτική γραμμή που θα παρέχει ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας στο Ταμείο σε περιπτώσεις που οι πόροι του τελευταίου έχουν εξαντληθεί ή δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες χρηματοδότησης των πιστωτικών ιδρυμάτων που τίθενται σε εξυγίανση.

Το ύψος του θα είναι ίσο με το ύψος του Ενιαίου Ταμείου Εξυγίανσης – κατά προσέγγιση 60 δισ. ευρώ – με ανώτατο όριο (nominal cap) τα 68 δισ. ευρώ.

Η εν λόγω μεταρρύθμιση προσθέτει μία κρίσιμη δικλείδα ασφαλείας στον ενιαίο μηχανισμό εξυγίανσης, αυξάνοντας σημαντικά τους δυνητικούς πόρους στους οποίους το Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης θα έχει πρόσβαση, εφόσον χρειαστεί.

Η εφαρμογή της θα συμβάλει, σημαντικά, στην ενίσχυση της σταθερότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος.

Επιπρόσθετα, η υπό συζήτηση Συνθήκη εισάγει αλλαγές στη λειτουργία των χρηματοδοτικών μέσων του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, ιδίως σε σχέση με το προληπτικό πιστωτικό όριο υπό όρους (PCCL), το οποίο δεν θα συνοδεύεται πλέον από Μνημόνιο Κατανόησης.

 

Περαιτέρω, ορίζεται στην τροποποίηση ότι η πρόσβαση στο πιστωτικό όριο δεν διακόπτεται, ακόμη και σε περίπτωση μη τήρησης των κριτηρίων επιλεξιμότητας της χρηματοπιστωτικής συνδρομής, εφόσον το Συμβούλιο Διευθυντών αποφασίσει με αμοιβαία συμφωνία τη διατήρηση του πιστωτικού ορίου.

Πέραν των ανωτέρω, οι αλλαγές που εισάγονται με την τροποποίηση, περιλαμβάνουν και τη χρήση ρητρών συλλογικής δράσης μίας ψηφοφορίας στα κρατικά χρεόγραφα που θα εκδίδουν τα μέλη του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, η οποία καθιστά ευκολότερες και αποτελεσματικότερες τυχόν μελλοντικές αναδιαρθρώσεις κρατικών χρεών.

Συμπερασματικά, με την εν λόγω συμφωνία:

1ον. Θωρακίζεται ακόμη περισσότερο το ευρωπαϊκό πιστωτικό σύστημα.

2ον. Αυξάνεται η δυνατότητα αποτελεσματικής αντιμετώπισης μελλοντικών πιστωτικών κρίσεων.

3ον. Ενισχύεται ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και καθίσταται αποτελεσματικότερη η λειτουργία των χρηματοδοτικών του μέσων, με σκοπό τη διασφάλιση της οικονομικής και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας στην ζώνη του ευρώ.

4ον. Διευρύνεται ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας αναφορικά με την παρακολούθηση της μακροοικονομικής και χρηματοπιστωτικής κατάστασης στα μέλη του, διασφαλίζοντας παράλληλα τις σχετικές αρμοδιότητες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

5ον. Ενισχύεται ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και στο πλαίσιο της παροχής χρηματοπιστωτικής συνδρομής στα κράτη-μέλη, καθώς και σε σχέση με την εκπόνηση της ανάλυσης βιωσιμότητας χρέους των κρατών-μελών που αιτούνται συνδρομής.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Το δεύτερο κείμενο συνιστά τροποποίηση της Συμφωνίας για τη μεταφορά και αμοιβαιοποίηση εισφορών στο Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης.

Η αρχική Συμφωνία προέβλεπε ότι μόνο οι εκ των προτέρων εισφορές, δηλαδή οι συνεισφορές τις οποίες καταβάλλουν τα πιστωτικά ιδρύματα σε ετήσια βάση με σκοπό τη δημιουργία του Ενιαίου Ταμείου Εξυγίανσης και τη σταδιακή αύξηση των διαθέσιμων πόρων του, θα αμοιβαιοποιούνταν σταδιακά κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου (2016-2023).

Ενώ η συλλογή των εκ των υστέρων εισφορών, δηλαδή αυτών που καταβάλλουν τα πιστωτικά ιδρύματα προκειμένου να αναπληρωθούν οι πόροι του Ενιαίου Ταμείου Εξυγίανσης μετά τη χρήση τους στο πλαίσιο κάποιας εξυγίανσης, θα ήταν δυνατή μόνο από τον χρηματοπιστωτικό τομέα του συγκεκριμένου κράτους-μέλους στην επικράτεια του οποίου ήταν εγκατεστημένο το υπό εξυγίανση πιστωτικό ίδρυμα.

Αντιθέτως, με την τροποποιημένη Συμφωνία προβλέπεται η αμοιβαιοποίηση των εκ των υστέρων εισφορών και η άντλησή τους και από τα λοιπά πιστωτικά ιδρύματα, πέραν αυτών που λειτουργούν στην ίδια χώρα με το ίδρυμα το οποίο βρίσκεται σε εξυγίανση.

Συνεπώς, σε περίπτωση χρήσης του Ενιαίου Ταμείου Εξυγίανσης κατά τα έτη 2022-2023, μόνο ένα μέρος των πόρων που θα απαιτηθούν, και όχι το σύνολο αυτών, θα πρέπει να αναπληρωθεί από εισφορές που θα προέρχονται από πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στο ίδιο κράτος-μέλος με το πιστωτικό ίδρυμα που τέθηκε σε εξυγίανση.

Με βάση τα ανωτέρω, αν και ο κοινός μηχανισμός ασφαλείας θα ήταν επί της αρχής προσβάσιμος σε όλους, η χρήση του θα περιοριζόταν από τη δυνατότητα του τραπεζικού τομέα κάθε κράτους-μέλους να παράσχει εκ των υστέρων εισφορές, με αποτέλεσμα πολλά κράτη-μέλη να έχουν ουσιαστικά πρόσβαση μόνο σε ένα μικρό μέρος των συνολικών διαθέσιμων πόρων του μηχανισμού.

Ως εκ τούτου, αναντίρρητα, οι τροποποιήσεις που εισάγονται μέσω της νέας συμφωνίας διασφαλίζουν την αποτελεσματική λειτουργία του κοινού μηχανισμού από το 2022 και εξής, κάτι που δεν διασφαλιζόταν μέσω της αρχικής συμφωνίας, η οποία περιείχε διατάξεις που θα δυσχέραιναν την πλήρη λειτουργία του μηχανισμού πριν από το 2024.

Τέλος, η τροποποίηση καθίσταται αναγκαία, ώστε να είναι εφικτή η πλήρης εφαρμογή της Συμφωνίας που σας ανέλυσα προηγουμένως και η οποία συνεπάγεται την ενεργοποίηση του κοινού μηχανισμού ασφαλείας για το Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης από το 2022, αντί του 2024 που όριζε ο αρχικός σχεδιασμός.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Η Ελλάδα ανέκαθεν υποστήριζε, και συνεχίζει να υποστηρίζει, την περαιτέρω εμβάθυνση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης.

Θεωρούμε ότι η ολοκλήρωσή της είναι απαραίτητη προκειμένου να αξιοποιηθούν, στο έπακρο, τα οφέλη που προκύπτουν για όλα τα κράτη-μέλη από τη συμμετοχή τους σε αυτή.

Στο πλαίσιο αυτό, χαιρετίζουμε όλες τις σχετικές προσπάθειες που έχουν γίνει κατά τα προηγούμενα έτη.

Ταυτόχρονα, συμμετέχουμε, ενεργά και με εποικοδομητική στάση, στις συζητήσεις για τη νέα ευρωπαϊκή οικονομική αρχιτεκτονική με σκοπό την επίτευξη περαιτέρω προόδου.

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671