ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ (πλην Υπ. Οικονομικών)"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
06.05.2022

Εξειδίκευση των μέτρων του νέου Εθνικού Προγράμματος Στήριξης.


Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας

Αθήνα, 6 Μαΐου 2022

Εξειδίκευση των μέτρων του νέου Εθνικού Προγράμματος Στήριξης

που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης

από τον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα,

τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα,

τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη,

τον Γενικό Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής Θάνο Πετραλιά,

τη Γενική Γραμματέα Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου

και την Αναπληρώτρια Κυβερνητική Εκπρόσωπο Αριστοτελία Πελώνη

ΒΙΝΤΕΟ

ΑΡ. ΠΕΛΩΝΗ: Καλημέρα. Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ανακοίνωσε χθες το νέο Εθνικό Πρόγραμμα Στήριξης για την αντιμετώπιση των ανατιμήσεων στο ηλεκτρικό ρεύμα. Μια αποφασιστική, δυναμική παρέμβαση, που δίνει λύση στις αυξήσεις του ρεύματος, ανάσα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Το πρόβλημα -συνέπεια της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και της εργαλειοποίησης του φυσικού αερίου, που γίνεται όπλο με ασύμμετρες συνέπειες- πλήττει ολόκληρο τον κόσμο, την Ευρώπη και τη χώρα μας. Όπως έχει επανειλημμένα τονίσει ο Πρωθυπουργός, το πρόβλημα αντιμετωπίζεται στη ρίζα του μόνο με ενιαία ευρωπαϊκή απάντηση. Έχει, μάλιστα, καταθέσει για το σκοπό αυτό συγκεκριμένες προτάσεις προς την Ευρώπη, τόσο για την κοινή προμήθεια φυσικού αερίου, όσο και για την αποσύνδεση της τιμής του από την τελική τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας.

Όμως, δυστυχώς, η Ευρώπη αργεί. Και η Ελλάδα δεν μπορεί να περιμένει. Τα προβλήματα δεν μπορούν να περιμένουν. Για αυτό και η Κυβέρνηση προχωρά στο νέο Εθνικό Πρόγραμμα Στήριξης με σταθερό προσανατολισμό τους πιο αδύναμους, αλλά και με μέτρα σημαντικής ανακούφισης για τη μεσαία τάξη.

Το Πρόγραμμα διευρύνει την κάλυψη των ανατιμήσεων για το Μάιο και τον Ιούνιο, καλύπτει κατά 50% την όποια αύξηση στην κατανάλωση και πέραν των 300 κιλοβατώρων που επιδοτούνται έως σήμερα. Διευρύνει τη στήριξη και αναδρομικά, επιστρέφοντας στους καταναλωτές μεγάλο μέρος των επιβαρύνσεων που κλήθηκαν να σηκώσουν από το Δεκέμβριο ως τον Μάιο. Περιλαμβάνει, επίσης, τη δέσμευση του Πρωθυπουργού για φορολόγηση, με βάση το τελικό πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας των συγκυριακών υπερεσόδων των επιχειρήσεων παραγωγής ρεύματος, με συντελεστή 90%. Και εφόσον η Ευρώπη ακόμη το σκέφτεται, αποσυνδέει από τον Ιούλιο τις διεθνείς αυξήσεις του φυσικού αερίου από τους λογαριασμούς ρεύματος. Βάζει φρένο στις αυξήσεις με διπλή παρέμβαση στη χονδρική και στη λιανική αγορά ενέργειας, θέτοντας έμμεσο πλαφόν στην αγορά λιανικής και αναστέλλοντας στην πράξη τη ρήτρα αναπροσαρμογής.

Όλα αυτά έγιναν δυνατά χάρη στη συνετή πολιτική που ακολουθήθηκε και έφερε χαμηλότερο από το αναμενόμενο έλλειμμα το 2021, καθώς και στις θετικές επιδόσεις της οικονομίας. Απαίτησαν χρόνο και μελέτη, καθώς πρόκειται για ένα πολύ σύνθετο πρόβλημα με πολλές παραμέτρους.

Η Κυβέρνηση στέκεται δίπλα στους πολίτες που αντιμετωπίζουν τις συνέπειες πρωτόγνωρων κρίσεων και προκλήσεων. Έχουμε κάνει πολλά. Κάνουμε ακόμα περισσότερα. Θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε κοινή ευρωπαϊκή λύση, αλλά δεν θα την περιμένουμε γιατί γνωρίζουμε τις δυσκολίες.

Είναι εδώ σήμερα μαζί μας ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης, ο Γενικός Γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής, Θάνος Πετραλιάς και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου. Θα προχωρήσουν στην εξειδίκευση των μέτρων και θα απαντήσουν σε διευκρινιστικές ερωτήσεις και απορίες επί των μέτρων, εφόσον χρειαστεί. Κύριε Σταϊκούρα, έχετε τον λόγο.

ΧΡ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Καλημέρα σας, σας ευχαριστώ πολύ. Η Ελλάδα, όπως και όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, υφίσταται τις δυσμενείς συνέπειες μιας γεωπολιτικής και συνακόλουθα ενεργειακής κρίσης. Κρίση που πλήττει, σημαντικά, τους προϋπολογισμούς νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Η μεγάλη αύξηση του κόστους της ενέργειας ροκανίζει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, περιορίζει τζίρους και κέρδη επιχειρήσεων, ενισχύει την αβεβαιότητα των πολιτών, «φρενάρει» την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας. Η Κυβέρνηση, απέναντι και σε αυτή την κρίση, λειτουργεί υπεύθυνα, συνετά και συγκροτημένα. Τους προηγούμενους μήνες, εν μέσω διαδοχικών κρίσεων, έχτισε - μεθοδικά - «γραμμές άμυνας και στήριξης» του παραγωγικού ιστού της οικονομίας.

Η «1η γραμμή άμυνας και στήριξης» ήταν τα 43 δισ. ευρώ μέτρα της περιόδου της υγειονομικής κρίσης, που επέτρεψαν την ισχυρή ανάκαμψη της οικονομίας και μείωσαν - σημαντικά - την ανεργία. Η «2η γραμμή άμυνας και στήριξης» είναι οι συνεχείς και μόνιμες μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, κυρίως για τη μεσαία τάξη, που τονώνουν το διαθέσιμο εισόδημα νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Η «3η γραμμή άμυνας και στήριξης» ήταν οι επιδοτήσεις μέρους του αυξημένου ενεργειακού κόστους, κυρίως χαμηλών καταναλώσεων, ύψους 3,5 δισ. ευρώ μέχρι σήμερα. Η «4η γραμμή άμυνας και στήριξης» ήταν οι ενισχύσεις ευάλωτων νοικοκυριών, η στήριξη του πρωτογενούς τομέα και οι επιδοτήσεις καυσίμων, ύψους 900 εκατ. ευρώ μέχρι σήμερα. Και τέλος, η «5η γραμμή άμυνας και στήριξης» είναι η διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού μέσα στο 2022, συνολικού ποσοστού 11,8% αν συνυπολογιστεί η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων.

Αυτά τα «αναχώματα» ήταν και είναι σημαντικά. Γνωρίζουμε όμως, πολύ καλά, ότι δεν είναι αρκετά. Αντιλαμβανόμαστε τις αυξημένες και συσσωρευμένες δυσκολίες των πολιτών. Κατανοούμε την όξυνση προβλημάτων στο πεδίο της οικονομίας. Συναισθανόμαστε, πλήρως, την ανάγκη των συμπατριωτών μας για περαιτέρω στήριξη. Ανταποκρινόμαστε θετικά, ψύχραιμα και αποφασιστικά, με ρεαλιστικό σχέδιο. Δημιουργούμε τις δημοσιονομικές δυνατότητες για να προσφέρουμε ακόμη πιο ουσιαστικές λύσεις. Χτίσαμε - ισχυρά - ταμειακά διαθέσιμα, ύψους 39,2 δισ. ευρώ, ώστε να έχουμε τους πόρους να ενισχύσουμε περισσότερο την κοινωνία. Εκτελούμε - ικανοποιητικά - τον Κρατικό Προϋπολογισμό, ώστε να έχουμε δημοσιονομικό χώρο για πρόσθετες παρεμβάσεις. Αξιοποιούμε την υφιστάμενη, παροδική όμως, δημοσιονομική ευελιξία, με υπευθυνότητα. Επιτυγχάνουμε ισχυρή και διατηρήσιμη οικονομική μεγέθυνση, παρά τους ισχυρούς τριγμούς των διαδοχικών κρίσεων. Όλα αυτά δημιουργούν τις προϋποθέσεις για δραστικές παρεμβάσεις, ώστε να περιορίσουμε ακόμη περισσότερο τις αυξημένες τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος. Συγκεκριμένα:

1ον. Οι επιδοτήσεις ηλεκτρικού ρεύματος, για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, ενισχύονται σημαντικά και διευρύνονται γενναία. Αυξάνονται οι επιδοτήσεις των υφιστάμενων κατηγοριών καταναλώσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων και επιδοτούνται, για πρώτη φορά, και οι καταναλώσεις πάνω από τις 300 KWh της κύριας κατοικίας, καθώς και καταναλώσεις υπολοίπων ιδιοκτησιών των νοικοκυριών. Το κόστος αναμένεται να διαμορφωθεί στα 900 εκατ. ευρώ. Θα καλυφθεί από τους πόρους του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, σε συνδυασμό με το ειδικό τέλος, ύψους 90%, επί των επιπλέον εσόδων στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο θα επιβληθεί για την προηγούμενη περίοδο, σύμφωνα με το τελικό πόρισμα και τη μεθοδολογία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

2ον. Τον μήνα Ιούνιο, επιδοτείται το 60% της αύξησης για όλους τους λογαριασμούς ρεύματος που έχουν χρεωθεί οι καταναλωτές, και έχουν εκδοθεί από το Δεκέμβριο του 2021 έως το Μάιο του 2022. Αφορά οικιακούς καταναλωτές για χρεώσεις της κύριας κατοικίας τους, οι οποίες δεν έχουν καλυφθεί από τις εκπτώσεις που έχουν δοθεί μέσω των λογαριασμών ρεύματος. Η επιδότηση θα χορηγηθεί στον λογαριασμό IBAN του καταναλωτή. Το ποσοστό επιδότησης αφορά νοικοκυριά με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ, δηλαδή των 95% των νοικοκυριών. Η επιδότηση δεν μπορεί να ξεπερνά τα 600 ευρώ ανά καταναλωτή. Υπολογίζεται ότι για τις καταναλώσεις αυτής της περιόδου, οι οικιακοί καταναλωτές – για την πρώτη κατοικία τους – έχουν επιδοτηθεί με 755 εκατ. ευρώ, ενώ οι ίδιοι έχουν επωμιστεί επιπλέον κόστος 464 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, το κόστος της νέας παρέμβασης, με την απευθείας επιστροφή ποσού στους ατομικούς τραπεζικούς λογαριασμούς, υπολογίζεται στα 280 εκατ. ευρώ. Αυτό το κόστος θα καλυφθεί από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

3ον. Συνεχίζει να επιδοτείται στην πηγή, η τιμή πώλησης του πετρελαίου κίνησης (diesel) για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, ώστε το όφελος στην τελική τιμή για τον καταναλωτή να συνεχίσει να διαμορφώνεται στα 15 λεπτά το λίτρο. Όπως έγινε και κατά τον προηγούμενο μήνα. Το κόστος της παρέμβασης εκτιμάται στα 45 εκατ. ευρώ. Αυτό το κόστος θα καλυφθεί από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

4ον. Από τον Ιούλιο του 2022 και με χρονικό ορίζοντα έως και ένα χρόνο, ενισχύεται οριζόντια ο μηχανισμός εκπτώσεων στα τιμολόγια ρεύματος, ώστε να σταθεροποιηθεί η τιμή λιανικής. Εισάγεται μηχανισμός απορρόφησης των επιπλέον εσόδων των παραγωγών στη χονδρική αγορά. Συγχρόνως, θα προσαρμόζεται σε μηνιαία βάση το ποσοστό επιδότησης στη λιανική αγορά, ενισχύοντας τον παρόντα μηχανισμό εκπτώσεων στα τιμολόγια, ώστε οι τιμές να παραμένουν μεσοσταθμικά σταθερές σε συγκεκριμένα επίπεδα, σημαντικά χαμηλότερες από αυτές που παρατηρήθηκαν τους προηγούμενους μήνες, και ελαφρώς υψηλότερες από αυτές που ίσχυαν πριν από την κρίση. Σκοπός είναι οι τιμές λιανικής να παραμένουν σταθερά σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, ανεξαρτήτως της εξέλιξης της τιμής φυσικού αερίου. Θα επιδοτηθούν, γενναία, τα κοινωνικά τιμολόγια, οι οικιακοί καταναλωτές για το σύνολο της κατανάλωσης όλων των κατοικιών τους, καθώς και όλες οι επιχειρήσεις, μικρές, μικρομεσαίες και μεγάλες, και φυσικά οι αγροτικές επιχειρήσεις. Το κόστος της παρέμβασης, με βάση τις σημερινές τιμές ρεύματος, αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 2 δισ. ευρώ το 2ο εξάμηνο του έτους. Το κόστος για τον Κρατικό Προϋπολογισμό υπολογίζεται σε περίπου 800 εκατ. ευρώ. Το υπόλοιπο αναμένεται να καλυφθεί από τους πόρους του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, σε συνδυασμό με τον μηχανισμό απορρόφησης των επιπλέον εσόδων των παραγωγών στη χονδρική αγορά ρεύματος.

Η νέα δυναμική δέσμη παρεμβάσεων θα απορροφήσει το 70%-80% της αύξησης στην τιμή της κιλοβατώρας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Το συνολικό κόστος τους ανέρχεται στα 3,2 δισ. ευρώ για το υπόλοιπο του 2022, εκ των οποίων περίπου 1,1 δισ. ευρώ επιβαρύνουν τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Αυτή η συνολική, πρόσθετη επιβάρυνση είναι ενσωματωμένη στις εκτιμήσεις του Υπουργείου Οικονομικών για τα δημοσιονομικά μεγέθη της Ελληνικής οικονομίας, όπως αυτές υποβλήθηκαν, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Με αυτές τις παρεμβάσεις, παρεμβάσεις που εξαντλούν - με τα σημερινά δεδομένα - τον δημοσιονομικό χώρο που δημιουργήσαμε, η Κυβέρνηση αποδεικνύει έμπρακτα, για ακόμη μία φορά, ότι παρεμβαίνει γενναία και δίκαια. Ενισχύει και εμπλουτίζει διαρκώς τις πολιτικές της, απαντώντας στις εύλογες αγωνίες και αβεβαιότητες της κοινωνίας. Ήμασταν, είμαστε και θα είμαστε δίπλα στον κάθε συμπατριώτη μας, κυρίως τον οικονομικά ευάλωτο συνάνθρωπό μας. Θα θέλαμε να μπορούμε να κάνουμε ακόμη περισσότερα. Όμως, η ευθύνη δεν μας επιτρέπει να διαταράξουμε τις αναγκαίες δημοσιονομικές ισορροπίες. Το ευρύτερο διεθνές περιβάλλον εμπεριέχει αβεβαιότητες και κινδύνους. Η χώρα χρειάζεται ασφάλεια και σταθερότητα. Η οικονομία πρέπει να μην υπερβεί το όριο της δημοσιονομικής ευστάθειας και η κοινωνία να διασφαλίσει μακροχρόνια ασφαλή πλεύση προς καλύτερες θάλασσες. Ως Κυβέρνηση, κάνουμε – και θα συνεχίσουμε να κάνουμε – το καλύτερο δυνατό προς αυτή την κατεύθυνση. Σας ευχαριστώ πολύ.

ΑΡ. ΠΕΛΩΝΗ: Ευχαριστούμε πολύ κ. Σταϊκούρα. Το λόγο έχει τώρα ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κώστας Σκρέκας.

Κ. ΣΚΡΕΚΑΣ: Καλημέρα. Η καταστροφική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, πέρα από χιλιάδες νεκρούς πολλούς από αυτούς αμάχους, έχει δημιουργήσει σοβαρές αναταράξεις στην παγκόσμια οικονομία και ανατροφοδοτεί μια πρωτόγνωρη ενεργειακή κρίση τη μεγαλύτερη ίσως τα τελευταία 50 χρόνια. Μια κρίση που απειλεί την Ευρωπαϊκή οικονομία αλλά και την συνοχή της Ευρωπαϊκής κοινωνίας. Μια κρίση που απειλεί και τη χώρα μας, τροφοδοτεί τον πληθωρισμό, και επιβαρύνει δυσβάσταχτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Από την έναρξη του πολέμου, έχουν σημειωθεί διαδοχικά ρεκορ υψηλών διεθνών τιμών στο φυσικό αέριο, στο πετρέλαιο και την ηλεκτρική ενέργεια. Και βεβαίως η διακοπή της ροής φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Βουλγαρία και την Πολωνία τις προηγούμενες ημέρες έχει προκαλέσει σοβαρό προβληματισμό για την ασφάλεια εφοδιασμού. Για αυτό το λόγο η κυβέρνησή μας έχει κινηθεί σε δύο άξονες:

Α. Σε μέτρα στήριξης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.

Β. Σε ένα σχέδιο αντιμετώπισης ακόμη και των πιο δυσμενών σεναρίων διαταραχής στις ροές Φυσικού Αερίου προς την Ελλάδα.

Ήμασταν οι πρώτοι μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. που ιδρύσαμε το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης. Από τον περασμένο Σεπτέμβριο έως και τον Απρίλιο, διαθέσαμε 3,3 δισ. ευρώ σε επιδοτήσεις και εκπτώσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, για να αντισταθμίσουμε το βάρος που έχουν επωμισθεί οικιακοί και επαγγελματικοί καταναλωτές από τις εκρηκτικές αυξήσεις. Συγκεκριμένα τον Απρίλιο, με τις επιδοτήσεις της Κυβέρνησης, η τιμή μειώθηκε σε σχέση με τον Μάρτιο κατά 11% σε 0,21 ευρώ/kWh, αισθητά χαμηλότερη από τον μέσο όρο των 27 κρατών μελών που ανήλθε σε 0,274 ευρώ/kWh. Αντίστοιχα, η τιμή στην Ισπανία ήταν 60% ακριβότερη (0,338 ευρώ/kWh) και στην Πορτογαλία 22% (0,257 ευρώ/kWh). Παρά τα μέτρα που έχουμε λάβει, τα οποία είναι τα σημαντικότερα στην Ευρώπη, αντιλαμβανόμαστε ότι αυτή η πρωτοφανής σε ένταση κρίση απαιτεί ακόμα πιο γενναίες παρεμβάσεις. Έχουμε πλήρη επίγνωση της αγωνίας και της ανησυχίας των πολιτών, οι οποίοι βλέπουν ότι είναι αναγκασμένοι να διαθέτουν ολοένα και μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων τους για να καλύψουν το κόστος ενέργειας. Για αυτό το λόγο και για να περιορίσουμε δραστικά την επιβάρυνση των καταναλωτών, πέρα από τις επιδοτήσεις για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, υιοθετούμε ένα μοντέλο δραστικής παρέμβασης στην Ελληνική αγορά ενέργειας που «αποσυνδέει» τη λιανική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας από την διεθνή χρηματιστηριακή τιμή του φυσικού αερίου, αφού τα έσοδα των μονάδων παραγωγής για όσο διάστημα διαρκεί ο νέος μηχανισμός προκύπτουν από το πραγματικό κόστος λειτουργίας αποκλείοντας τη δημιουργία μελλοντικών υπερεσόδων .

Επιδοτήσεις Μαΐου - Ιουνίου

Τον Μάιο και τον Ιούνιο θα συνεχιστούν οι επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου στα οικιακά και επαγγελματικά τιμολόγια.

Ηλεκτρική Ενέργεια - Οικιακοί καταναλωτές

Η επιδότηση αφορά όλες τις κατοικίες, κύριες και μη κύριες, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και για το σύνολο της κατανάλωσης. Ειδικότερα:

Στις κύριες κατοικίες, για τις πρώτες 300 kWh απορροφούμε το 86% της αύξησης στο κόστος ηλεκτρισμού, καθώς η μέση ενίσχυση θα ανέλθει σε 56,6 ευρώ ανά μήνα.

Για τις πρώτες 150 kWh η επιδότηση διαμορφώνεται σε 205 ευρώ/MWh.

Για μηνιαία κατανάλωση από 151 έως 300 kWh σε 160 ευρώ/MWh.

Για το σύνολο της κατανάλωσης πάνω από 300 kWh τον μήνα το ύψος της επιδότησης ανέρχεται σε 100 ευρώ/MWh.

Για όλες τις μη κύριες κατοικίες, επιδοτούμε τη συνολική κατανάλωση με 100 ευρώ/MWh προκειμένου να απορροφήσουμε το 50% της αύξησης.

Για τους δικαιούχους Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, η επιδότηση θα ανέλθει σε 215 ευρώ/MWh για το σύνολο της κατανάλωσης, με στόχο την απορρόφηση του 100% των αυξήσεων.

Το συνολικό ποσό της επιδότησης για τους οικιακούς καταναλωτές τον Μάιο θα διαμορφωθεί σε 200 εκατ. ευρώ. Η επιδότηση του Ιουνίου θα ανακοινωθεί στο τέλος Μαΐου. Με τις παρεμβάσεις αυτές όλα τα νοικοκυριά θα δουν σημαντική μείωση στους λογαριασμούς τους.

Μερικά παραδείγματα για τον μήνα Μάιο:

Οικιακό τιμολόγιο με κατανάλωση 300 kWh τον μήνα. Χωρίς επιδότηση θα πλήρωνε για ρεύμα 100 ευρώ και με την επιδότηση 43,5 ευρώ - έκπτωση 56,5% στη χρέωση ενέργειας.

Οικιακό τιμολόγιο με κατανάλωση 400 kWh τον μήνα. Χωρίς επιδότηση θα πλήρωνε 129,2 ευρώ και με την επιδότηση 63,6 ευρώ - έκπτωση 51%.

Για κατανάλωση 600 kWh, οι καταναλωτές θα πληρώνουν με την επιδότηση 108,2 ευρώ ενώ χωρίς επιδότηση θα πλήρωναν 193,8 ευρώ - έκπτωση 44%.

Ηλεκτρική Ενέργεια - Επιδότηση σε επαγγελματικά τιμολόγια

Για τους επαγγελματικούς καταναλωτές, η μοναδιαία τιμή της επιδότησης διαμορφώνεται σε 120/MWh τον Μάιο για το σύνολο της κατανάλωσης. Επιπλέον, για τις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις με παροχή ισχύος έως 35kVA και για όλα τα αρτοποιεία ανεξαρτήτως ισχύος παροχής, ενισχύουμε με πρόσθετη επιδότηση 50 ευρώ/MWh το σύνολο της κατανάλωσης. Άρα η συνολική μοναδιαία επιδότηση ανέρχεται στα 170 για το Μάιο. Με το μέτρο αυτό, επιδοτούμε το 80% της ρήτρας αναπροσαρμογής. Αφορά σε 1.250.000 εκατ. επαγγελματικές παροχές επιχειρήσεων όπως: εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα, περίπτερα, ψιλικά, κομμωτήρια, γραφεία, αρτοποιεία και υπολογίζεται στα 35 εκατ. ευρώ για τον Απρίλιο. Συνολικά, το Μάιο το σύνολο της επιδότησης για τα επαγγελματικά τιμολόγια ανέρχεται σε 260 εκατ. ευρώ.

Φυσικό Αέριο - Επιδότηση σε Οικιακά Τιμολόγια - Νοικοκυριά

Η κρατική επιδότηση θα ανέλθει σε 20 ευρώ ανά θερμική MWh τον Μάιο για όλα τα νοικοκυριά και για το σύνολο της μηνιαίας κατανάλωσης. Παράλληλα, η ΔΕΠΑ Εμπορίας συνεχίζει να προσφέρει έκπτωση για την ίδια περίοδο ύψους 20 ευρώ ανά θερμική MWh.

Φυσικό Αέριο - Επιδότηση σε ΜΗ Οικιακά (Εμπορικά-Βιομηχανικά) Τιμολόγια

Συνεχίζουμε την επιδότηση των λογαριασμών φυσικού αερίου για τους επόμενους δύο μήνες και σε όλους τους εμπορικούς και βιομηχανικούς καταναλωτές ανεξαρτήτως μεγέθους, τζίρου και αριθμού εργαζομένων. Η επιδότηση θα ανέλθει σε 20 ευρώ ανά θερμική MWh για το σύνολο της μηνιαίας κατανάλωσης. Το συνολικό ύψος της επιδότησης από την Κυβέρνηση για τους οικιακούς και τους επαγγελματικούς καταναλωτές φυσικού αερίου θα ανέλθει σε 20 εκατ. ευρώ τον Μάιο. Για τους δύο επόμενους μήνες, θα λάβουμε συνολικά μέτρα για την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο που αναμένεται να ανέλθουν σε έως και 1 δισ. ευρώ.

Τι θα ισχύσει από τον Ιούλιο

Από την 1η Ιουλίου προχωρούμε σε μία δραστική θεσμική παρέμβαση στην αγορά ενέργειας. Συγκεκριμένα εφαρμόζουμε νέο μηχανισμό αποζημίωσης των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής βάση του πραγματικού κόστους λειτουργίας τους και έτσι αποσυνδέονται από την χονδρική τιμή ενέργειας που μέχρι σήμερα επηρεάζεται από την διεθνή τιμή φυσικού αερίου. Με τον τρόπο αυτό ανακτούμε το σύνολο των υπερεσόδων των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας και του ειδικού λογαριασμού των ΑΠΕ που για το επόμενο εξάμηνο εκτιμάται σε 1,630 δισ. ευρώ. Συνολικά μαζί με τις επιδοτήσεις από τον Προϋπολογισμό και το Ταμείο ενεργειακής μετάβασης το επόμενο εξάμηνο το σύνολο της οικονομικής ενίσχυσης στους λογαριασμούς ρεύματος θα προσεγγίσει τα 3,2 δισ. ευρώ. Επίσης από τη στιγμή που με τα μέτρα που λαμβάνουμε σταθεροποιούμε και αποσυνδέουμε την χονδρική τιμή αγοράς από την οριακή τιμή του συστήματος αναστέλλουμε τη ρήτρα αναπροσαρμογής για όλο το διάστημα της λειτουργίας του νέου μηχανισμού. Προκαταρκτικές συζητήσεις για τη θεσμική αλλαγή με την Γεν. Διευθύντρια Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν ξεκινήσει ήδη και την επόμενη εβδομάδα θα αποσταλεί επίσημα η γνωστοποίηση για την νέα θεσμική παρέμβαση. Συνολικά, με τα νέα μέτρα απορροφούμε:

Στους Ευάλωτους (ΚΟΤ) περίπου 500.000 νοικοκυριά: το 100% της αύξησης.

Σε όλα τα Οικιακά τιμολόγια (όλες οι κατοικίες): απορρόφηση έως και το 85% της αύξησης.

Σε 1.250.000 ΜΜΕ 82% της αύξησης.

Στους αγρότες και τα αγροτικά τιμολόγια το 90-95% της αύξησης.

Τέλος, θα πρέπει να τονίσω ότι τα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης όπως έχει δεσμευτεί ο Πρωθυπουργός θα συνεχιστούν για όσο διάστημα διαρκεί αυτή η πρωτόγνωρη ενεργειακή κρίση. Βεβαίως, η μόνη ρεαλιστική λύση για να υπερβούμε την κρίση αυτή και να θωρακίσουμε τη χώρα από παρόμοια φαινόμενα στο μέλλον είναι η στροφή προς την καθαρή ενέργεια, αξιοποιώντας τον ήλιο και τον άνεμο που διαθέτουμε σε αφθονία στην Πατρίδα μας. Στόχος της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι να κάνουμε τη χώρα μας ενεργειακά ανταγωνιστική και να τη μετατρέψουμε σε διαμετακομιστικό κόμβο πράσινης ενέργειας για ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Σας ευχαριστώ πολύ.

ΑΡ. ΠΕΛΩΝΗ: Ευχαριστούμε πολύ κ. Σκρέκα. Το λόγο έχει τώρα ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης.

Θ. ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, καλημέρα. Προχωράμε σε μία γενναία παρέμβαση, που αφορά τόσο στο σύνολο των νοικοκυριών, αλλά και σε όλους τους υπόλοιπους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο, υψώνουμε μια «ασπίδα προστασίας» για την ομαλή λειτουργία της κοινωνίας, αλλά και της οικονομίας. Ο σχεδιασμός μας λαμβάνει, δυστυχώς, χώρα σε μία περίοδο ακραίας αβεβαιότητας, κυρίως εξαιτίας των δυσμενών συνεπειών του πολέμου που εξαπέλυσε η Ρωσία στην Ουκρανία και επηρεάζουν όλο τον πλανήτη. Ωστόσο, οι πρόσφατες θετικές, δημοσιονομικές εξελίξεις, μας επιτρέπουν να προχωρήσουμε, αποφασιστικά, σ’ αυτή την παρέμβαση. Είναι τέσσερις οι θετικές εξελίξεις που μας δίνουν τη δυνατότητα να παρέμβουμε τόσο δραστικά:

Καταρχήν, το πρωτογενές έλλειμμα του 2021 ήταν κατά 2 μονάδες μικρότερο αυτού που είχαμε υπολογίσει αρχικά (5%, έναντι 7,1%).

Το δημόσιο χρέος, σε σχέση με το προηγούμενο Μεσοπρόθεσμο που καταθέσαμε την άνοιξη του 2021, είναι περίπου 10 μονάδες μικρότερο ως ποσοστό του ΑΕΠ για όλο το χρονικό διάστημα του Μεσοπρόθεσμου, δηλαδή μέχρι το 2025. Έχουμε, λοιπόν, μία καλύτερη πρόβλεψη για το χρέος.

Ενισχύεται η εμπιστοσύνη των διεθνών αγορών προς τη χώρα μας, μετά και από την αναβάθμιση από την S&P και την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησης από τους θεσμούς και την επικείμενη έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία.

Παραμένει δυναμικός ο ρυθμός ανάπτυξης. Μάλιστα το 2021 ήταν πολύ υψηλότερος του αναμενόμενου. Παράλληλα, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν πως ο τουρισμός θα συμβάλει περισσότερο από είχαμε υπολογίσει στην ανθεκτικότητα της αναπτυξιακής πορείας του 2022.

Κοινώς, έχουμε μια καλύτερη οικονομική κατάσταση και γι’ αυτό μπορούμε να λαμβάνουμε μέτρα. Η πηγή του κακού, είναι το αέριο, η τιμή του οποίου αυξήθηκε κατά πέντε φορές τόσο με την προοπτική της εισβολής πριν τον πόλεμο όσο και μετά, κατά τη διάρκειά του. Και το αέριο μετέχει 35%-40% στην παραγωγή του ηλεκτρικού ρεύματος. Η ζημιά, λοιπόν, ήταν σε μεγάλο βαθμό αναπόφευκτη και τώρα κάνουμε μετριασμό αυτής της ζημιάς. Δεν υπάρχει κανένας στον πλανήτη, που θα μπορούσε να μηδενίσει μία αύξηση ενός διεθνούς αγαθού τόσο τρομακτική, ώστε να μην επηρεάσει καθόλου την οικονομία.

Η στρατηγική μας για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, και πιο συγκεκριμένα στους λογαριασμούς ρεύματος, το επόμενο χρονικό διάστημα, έχει τέσσερις άξονες:

Πρώτον, επέκταση του παρόντος σχήματος επιδότησης τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, για καταναλώσεις άνω των 300Kwh και λοιπές κατοικίες. Δεύτερον, επιβολή τέλους επί των επιπλέον εσόδων στους παραγωγούς ενέργειας για την προηγούμενη περίοδο, με βάση τη μεθοδολογία της ΡΑΕ, που θα επιστρέψει, μέχρι τελευταίο ευρώ, στους καταναλωτές μέσω των παρεμβάσεων τις οποίες κάνουμε. Τρίτον, επιστροφή στο IBAN των πολιτών, τον Ιούνιο, σημαντικού ποσοστού των αυξήσεων που είδαν οι καταναλωτές την προηγούμενη περίοδο. Τέταρτον, εφαρμογή νέου μηχανισμού από τον Ιούλιο και μετά, ο οποίος έχει δύο σκέλη:

(α) εφαρμογή μηχανισμού απορρόφησης των επιπλέον εσόδων των παραγωγών στη χονδρική αγορά, μειώνοντας τη χονδρική τιμή αγοράς

(β) επιδότηση του υπολειπόμενου ποσού που απαιτείται, ώστε να μειωθούν σημαντικά και να σταθεροποιηθούν οι λογαριασμοί λιανικής, μέσω του υπάρχοντος μηχανισμού επιδότησης.

Ειδικότερα σε σχέση με το μηχανισμό επιστροφής κόστους ρεύματος για οικιακούς καταναλωτές, επιστρέφεται το 60% του αυξημένου κόστους ρεύματος που έχουν χρεωθεί οι οικιακοί καταναλωτές για λογαριασμούς της κύριας κατοικίας τους, που έχουν εκδοθεί από 1η Δεκεμβρίου 2021 έως 31 Μαΐου 2022 (ανεξαρτήτως περιόδου αναφοράς κατανάλωσης λογαριασμού). Μετράει η ημερομηνία έκδοσης του λογαριασμού και με βάση αυτή γίνεται η επιστροφή, όχι βάσει της περιόδου κατανάλωσης. Αφορά οικιακούς καταναλωτές για χρεώσεις της κύριας κατοικίας τους, που δεν έχουν καλυφθεί από τις εκπτώσεις που έχουν δοθεί μέσω των λογαριασμών ρεύματος, είτε από το κράτος είτε από τους παρόχους. Η επιδότηση θα δοθεί στον λογαριασμό IBAN του καταναλωτή. Το ποσοστό επιδότησης ανέρχεται σε 60% της αύξησης της τιμής ρεύματος της πρώτης κατοικίας, για λογαριασμούς που έχουν εκδοθεί από τον Δεκέμβριο του 2021 έως τον Μάιο του 2022 και αφορά νοικοκυριά-φορολογικούς κατοίκους Ελλάδος, με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ.

Η επιστροφή δίνεται σε όσους πλήρωσαν συνολική αύξηση ρεύματος τους έξι μήνες άνω των 30 ευρώ (και επομένως θα λάβουν τουλάχιστον 18 ευρώ). Η επιδότηση δεν μπορεί να ξεπερνάει τα 600 ευρώ, ανά καταναλωτή. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη της ενίσχυσης είναι η εκδήλωση ενδιαφέροντος, σε σχετική πλατφόρμα που θα γίνει γι’ αυτόν τον σκοπό, με συνεργασία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και της ΑΑΔΕ. Εκεί, θα αντλούνται τα στοιχεία της κύριας κατοικίας από την ΑΑΔΕ, όπως και ο σχετικός αριθμός του ρολογιού ρεύματος και ο ωφελούμενος θα βεβαιώνει τα στοιχεία αυτά ή θα τα επικαιροποιεί σε περίπτωση που έχει αλλάξει κύρια κατοικία. Κατόπιν, τα στοιχεία των χρεώσεων ρεύματος, για κάθε ρολόι, θα αντλούνται από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Το ποσό επιστροφής υπολογίζεται, ανά μήνα, σύμφωνα με τον ακόλουθο μαθηματικό τύπο:

Ποσό επιστροφής = [Ποσό ρήτρας αναπροσαρμογής λογαριασμού που εκδόθηκε εντός του μηνός - Ποσό έκπτωσης από το κράτος επί της ρήτρας αναπροσαρμογής - Ποσό έκπτωσης από τον πάροχο επί της ρήτρας αναπροσαρμογής] * Ποσοστό συνιδιοκτησίας ή χρήσης * 60%.

Υπολογίζεται ότι για την περίοδο αναφοράς της επιδότησης, οι οικιακοί καταναλωτές για την πρώτη κατοικία τους έχουν επιδοτηθεί με 755 εκατ. ευρώ, ενώ οι ίδιοι έχουν επωμιστεί 464 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, το κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό υπολογίζεται σε περίπου 280 εκατ. ευρώ (60% των 464 εκατ. ευρώ). Σημειώνεται ότι οι μικρές επιχειρήσεις έχουν, ήδη, καλυφθεί, αναδρομικά, από τον Ιανουάριο. Κάτι, που θα διαπιστώσουν από τους λογαριασμούς του ρεύματος που θα λάβουν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, από όπου θα αφαιρεθούν ποσά, που αντιστοιχούν με την ενίσχυση που έπρεπε να λάβουν τον Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο. Το «πακέτο» στήριξης που ανακοινώνουμε, σήμερα, προβλέπεται στον δημοσιονομικό σχεδιασμό που καταθέσαμε πριν από μερικές ημέρες. Είναι εξαιρετικά σημαντικό και αναμένουμε ότι θα επηρεάσει θετικά και τον πληθωρισμό. Αναμένουμε, δηλαδή, ότι θα μειώσει, τουλάχιστον κατά 0,5 μονάδα, τον πληθωρισμό, σε ετήσια βάση, κάτι εξαιρετικά σημαντικό για να αποκλιμακωθούν οι πληθωριστικές προσδοκίες. Κύριος στόχος μας είναι να επέλθει ηρεμία στην οικονομία, όσο αυτό είναι εφικτό, δεδομένου του απεχθούς πολέμου.

Όντας η χώρα με το μεγαλύτερο δημόσιο χρέος*, εξερχόμενοι από την υγειονομική κρίση, δεδομένων των εξωτερικών απειλών και μιας ενεργειακής κρίσης που δεν αφήνει κανέναν ανεπηρέαστο, δουλειά μας είναι - και αυτό κάνουμε - να διαφυλάξουμε «σαν κόρη οφθαλμού» μια συνθήκη κανονικότητας στην οικονομία. Για τη διαχείριση αυτών των κρίσιμων στιγμών απαιτείται σύνεση και σοβαρότητα, αρετές που η Κυβέρνησή μας, πιστεύω, ότι έχει αποδείξει έμπρακτα, στη διάρκεια της τριετίας που πέρασε, ότι διαθέτει. Θέλω να ευχαριστήσω, ιδιαίτερα, τον Γενικό Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής, κ. Θ. Πετραλιά, η εξαιρετική δουλειά του οποίου ήταν για ακόμη μια φορά καθοριστική, από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών, για τη διαμόρφωση αυτού του σύνθετου, δίκαιου και αποτελεσματικού «πακέτου» στήριξης της κοινωνίας και της οικονομίας.

* Υποσημείωση για τους συντάκτες: Βάσει του Προγράμματος Σταθερότητας 2022-2025, η πρόβλεψη για το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, ως ποσοστό % του ΑΕΠ, διαμορφώνεται, ανά έτος, ως εξής (σύγκριση με προβλέψεις 2021):

2022: 180,2% (από 189,5)

2023: 168,6% (από 176,7%)

2024: 155,2% (από 166,1%). Σας ευχαριστώ.

ΑΡ. ΠΕΛΩΝΗ: Ευχαριστούμε πολύ κ. Σκυλακάκη. Ευχαριστούμε και τους τρεις Υπουργούς και τώρα είναι έτοιμοι, όπως και οι Γενικοί Γραμματείς, να απαντήσουν σε τυχόν διευκρινίσεις.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Θέλω να ρωτήσω για την πλατφόρμα επιστροφής στους λογαριασμούς των καταναλωτών, πότε θα ανοίξει και αν θα είναι εύκολη η διαδικασία, δηλαδή αν θα μπαίνει κάποιος στην πλατφόρμα να βάλει κάποια προσωπικά του στοιχεία ή θα αντλούνται αυτομάτως;

Θ. ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ: Καταρχάς, να ευχαριστήσω τον Αναπληρωτή Υπουργό θερμά. Να πούμε καταρχάς, πριν αναφέρω για την πλατφόρμα, ότι όλος ο σχεδιασμός δεν είναι ένα εύκολο εγχείρημα, είναι πολυεπίπεδο, είναι προφανές. Απαιτούνται αλγόριθμοι με βάση χρηματιστηριακά δεδομένα που λαμβάνονται ανά 15 δευτερόλεπτα και αναλύονται με Big Data Analytics. Δεν είναι το πιο απλό εγχείρημα και για αυτό δεν το έχουν εφαρμόσει οι άλλες χώρες. Είμαστε πρωτοποριακοί αυτή τη στιγμή με αυτό που κάνουμε, να είναι σαφές. Δεύτερον, όσον αφορά στην πλατφόρμα επιστροφής, θα ετοιμαστεί μια πλατφόρμα. Ήδη έχουμε έτοιμες τις τεχνικές προδιαγραφές σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όπως είπε ο Αναπληρωτής, και την ΑΑΔΕ. Εκεί, δεν θέλω να αναφέρω ακριβώς το χρόνο που θα ανοίξει η πλατφόρμα, η ιδέα, πάντως, είναι οι πληρωμές να γίνουν εντός Ιουνίου. Άρα, πλέον τέλη Μαΐου - αρχές Ιουνίου. Ωστόσο, οπωσδήποτε στην πλατφόρμα πρέπει να περιλαμβάνονται και οι λογαριασμοί Μαΐου, άρα οι λογαριασμοί που έχουν εκδοθεί το Μάιο, γιατί ως τότε είναι η περίοδος επιδότησης, άρα προσανατολιζόμαστε προς τις αρχές Ιουνίου. Τώρα, πώς θα λειτουργεί στην πράξη ο μηχανισμός; Θα μπαίνει ο πολίτης, θα του εμφανίζει την πρώτη κατοικία που έχει δηλωμένη στο Ε1, είτε είναι ενοικιαστής, είτε είναι ιδιοκτήτης. Δίπλα από την πρώτη κατοικία έχει το ρολόι και το ποσοστό κοινής χρήσης συνιδιοκτησίας. Θα λέει: Είναι σωστά αυτά τα στοιχεία; Αν όχι, επικαιροποιείστε. Έχετε αλλάξει κύρια κατοικία; Θα δηλώνεις τη νέα κύρια κατοικία, θα καταχωρείται, όμως, η νέα κατοικία στο μητρώο της ΑΑΔΕ, της κατοικίας. Με βάση τα ρολόγια αυτά θα αντλήσουμε από τους παρόχους τρία στοιχεία για κάθε μήνα: το ποσό της ρήτρας αναπροσαρμογής, την έκπτωση που έχει δώσει το Κράτος και την έκπτωση που έχει δώσει ο ίδιος ο πάροχος. Η ρήτρα αναπροσαρμογής, μείον την έκπτωση του Κράτους, μείον την έκπτωση του παρόχου είναι το ποσό αποζημίωσης για κάθε μήνα. Αθροίζοντας τους έξι μήνες βγαίνει το συνολικό ποσό επιστροφής επί 60% αυτού, είναι το ποσό επιστροφής κι έτσι ακριβώς θα λειτουργήσει η πλατφόρμα.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Μια ερώτηση, θα είναι ακατάσχετη, αφορολόγητη, εννοώ το ποσό που θα επιστρέφεται; Είναι πολύ σημαντικό αυτό.

Θ. ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ: Μάλιστα.

Ν. ΥΠΟΦΑΝΤΗΣ: Ερώτημα: Για τους φοιτητές ισχύει το ίδιο; Και το δεύτερο, προς την πλευρά του Υπουργείου Ενέργειας, στην ουσία επιτάσσετε τις μονάδες. Ποιος θα καλύψει το επιπλέον κόστος της παραγωγής; Το Χρηματιστήριο Ενέργειας το καταργείτε, έτσι; Παύεται.

Θ. ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ: Για τους φοιτητές να απαντήσω εγώ. Όταν ένας φοιτητής νοικιάζει μία κατοικία και είναι άνω των 18, κάνει δήλωση και το δηλώνει ως κύρια κατοικία. Άρα, λαμβάνει το επίδομα ως κύρια κατοικία. Αυτή είναι η απάντηση.

Θ. ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ: Έχει τη δυνατότητα διόρθωσης στη φάση αυτή της κύριας κατοικίας.

Κ. ΣΚΡΕΚΑΣ: Να αποκαταστήσω κι εγώ μία παράλειψη και να ευχαριστήσω πραγματικά την Γενική Γραμματέα Ενέργειας, την Αλεξάνδρα Σδούκου και τον Θάνο Πετραλιά, που πραγματικά εργάστηκαν πολύ σκληρά για να καταλήξουμε σε έναν πολύ σύνθετο, αλλά πάρα πολύ δίκαιο μηχανισμό, νέο μηχανισμό, μία θεσμική παρέμβαση λειτουργίας της εκκαθάρισης της αγοράς για τις παραγωγικές μονάδες της ηλεκτροπαραγωγής, που δεν επηρεάζει τους κανόνες της ευρωπαϊκής κοινής αγοράς της ηλεκτρικής ενέργειας, δεν επηρεάζει το διασυνοριακό εμπόριο και έρχεται και ανακτά επί της ουσίας στη βάση τα υπερέσοδα των μονάδων. Θα το πω πάρα πολύ απλά: σήμερα όλες οι μονάδες που προσφέρουν ενέργεια στο σύστημα, για κάθε ώρα που προσφέρουν ενέργεια αμείβονται βάσει της οριακής τιμής συστήματος, που προκύπτει από την οριακή μονάδα, δηλαδή την πιο ακριβή μονάδα. Εδώ, τώρα, επιλύεται κανονικά ο αλγόριθμος του Χρηματιστηρίου της Ενέργειας και μετά από την επίλυση γίνεται η εκκαθάριση της αγοράς. Πώς γίνεται; Για παράδειγμα, μία λιγνιτική μονάδα, η οποία έχει χαμηλότερο πραγματικό κόστος λειτουργίας παραγωγής ενέργειας από την οριακή τιμή συστήματος, θα αμείβεται, θα αποζημιώνεται με το πραγματικό κόστος λειτουργίας. Αν, λοιπόν, έχουμε μια οριακή τιμή συστήματος 250 ευρώ κι έχουμε ένα πραγματικό κόστος λειτουργίας μιας λιγνιτικής μονάδας 150 ευρώ, τότε η λιγνιτική μονάδα, πραγματικά ο παραγωγός θα αμειφθεί με τα 150 ευρώ και, άρα, η διαφορά των 100 ευρώ δεν αποζημιώνουν τη λιγνιτική μονάδα κι έτσι αυτά είναι τα οποία μειώνουν τη χονδρική τιμή ενέργειας, την οποία στη συνέχεια αγοράζει ο προμηθευτής για να πουλήσει την ενέργεια στον τελικό καταναλωτή. Με αυτό τον τρόπο, ανακτούμε στη βάση, και χωρίς να επηρεάζουμε την επίλυση του Χρηματιστηρίου της Ενέργειας, ανακτούμε στη βάση τα υπερέσοδα όλων των μονάδων που έχουν χαμηλότερο κόστος λειτουργίας από την οριακή τιμή συστήματος που είχαμε μέχρι τώρα. Και αποσυνδέεται, βέβαια, και από το φυσικό αέριο πια.

ΑΘ. ΑΚΡΙΒΟΥ: Να ρωτήσω το εξής, μέσω του έμμεσου πλαφόν που θέλετε να βάλετε, είπατε ότι θέλετε να σταθεροποιήσετε την τιμή της λιανικής. Μπορούμε να ξέρουμε περίπου σε τι επίπεδα στοχεύετε να παραμείνει η τιμή;

Κ. ΣΚΡΕΚΑΣ: Σας το ανέφερα ήδη. Για τους οικιακούς καταναλωτές, η απορρόφηση της αύξησης θα φτάσει στο 85%, της αύξησης που σήμερα μπορείτε να την υπολογίσετε, γιατί την γνωρίζετε. Για τους επαγγελματικούς καταναλωτές, το 1.250.000, μικρούς και μικρομεσαίους, η απορρόφηση θα είναι στο 80%. Για τα αγροτικά τιμολόγια και τους αγρότες, η απορρόφηση θα είναι της τάξης του 90%.

ΑΘ. ΑΚΡΙΒΟΥ: Συγγνώμη, μπορούμε δηλαδή να πούμε ότι μπορεί να φτάσει στα επίπεδα 15 λεπτών, 20 λεπτών; Το έχετε κοστολογήσει, το έχετε προσδιορίσει;

Κ. ΣΚΡΕΚΑΣ: Με βάση την τιμή που σήμερα διαμορφώνεται στην αγορά, τα νούμερα τα οποία είπατε είναι στην σωστή κατεύθυνση.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχει περίπτωση κ. Υπουργέ, κ. Σκρέκα, να δημιουργηθούν νομικά θέματα, γιατί ο παραγωγός πληρώνεται αυτός που πουλάει. Αυτός που έχει χαμηλότερη τιμή δεν παρέχει ρεύμα. Ο υψηλότερος δίνει ρεύμα και ανεβαίνει η τιμή. Διευκρίνιση: Θα έχουμε μία τιμή κάθε μέρα της μεγαβατώρας για τον τελευταίο χρόνο; Δηλαδή, δεν θα κοιτάμε Χρηματιστήριο πλέον πόσο έχει η μεγαβατώρα;

Κ. ΣΚΡΕΚΑΣ: Αποσυνδέεται η τιμή αποζημίωσης των παραγωγών από την oριακή τιμή συστήματος που προκύπτει από την επίλυση του Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας, οι παραγωγικές μονάδες πια για κάθε ώρα της ημέρας που προσφέρουν ενέργεια, θα αποζημιώνονται με βάση το πραγματικό τους κόστος κι όχι με την τιμή, η οποία προκύπτει από το Χρηματιστήριο της Ενέργειας.

Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Διευκρινιστικά πάλι, για το όνομα όταν δεν συμφωνεί με το λογαριασμό. Μπορούμε να πούμε απλά όποιος πληρώνει τον λογαριασμό ή είναι πιο περίπλοκο; Δηλαδή, όταν φιλοξενείται κάποιος στους γονείς του, είπαμε για τη φοιτητική στέγη, έχει αλλάξει κατοικία, οτιδήποτε και είναι σε άλλο όνομα. Μπορούμε αυτό να το απλοποιήσουμε και να πούμε όποιος πλήρωσε τους λογαριασμούς θα πάρει την επιστροφή και θα δηλωθεί; Ή υπάρχει κάποια περίπτωση που μας διαφεύγει, για να τη θέσουμε σαν εξαίρεση; Ευχαριστώ.

Θ. ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ: Δεν έχει καμία σημασία σε ποιανού όνομα είναι ο λογαριασμός. Σημασία έχει τι είναι δηλωμένο στο Ε1 ως κύρια κατοικία. Το ρολόι που είναι δηλωμένο στο Ε1, που έχεις δηλώσει στο Ε1. Αυτό μετράει.

Θ. ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ: Μετράει, δηλαδή, πού έχεις δηλώσει στην εφορία ότι μένεις. Εσύ μένεις, όχι κάποιος άλλος.

Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Κι όταν έχεις δεύτερη κατοικία; Επειδή είπατε για την πρώτη.

Θ. ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ: Δεν καλύπτεται από τις επιδοτήσεις η δεύτερη κατοικία. Εννοούμε από την επιδότηση αυτή της επιστροφής.

ΑΡ. ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ: Μπορείτε να μας πείτε, σαν πρώτη ερώτηση, αυτοί οι ωφελούμενοι των επιστροφών, τα 280 εκατομμύρια, πόσοι υπολογίζετε ότι θα είναι; Δηλαδή, σε πόσο κόσμο αντιστοιχούν αυτά; Και αν γίνεται να προσθέσω κάτι ακόμα. Αυτό το καινούργιο σύστημα εκκαθάρισης, επειδή ακούγεται πιο δίκαιο, γιατί δεν γίνεται μόνιμο; Γιατί να συνεχίσει το παλιό; Γιατί δεν το συνεχίζουμε αυτό; Δηλαδή, γιατί δεν αναστέλλεται η ρήτρα αναπροσαρμογής; Και επίσης μια που είπαμε για τη ρήτρα, στον λογαριασμό πλέον δεν θα υπάρχει αυτή η αναφορά ρήτρα αναπροσαρμογής; Επειδή μιλάτε για αναστολή.

Κ. ΣΚΡΕΚΑΣ: Να ξεκινήσω από το τελευταίο. Κατ’ αρχάς, αυτός ο μηχανισμός θα διαρκέσει όσο έχουμε μία υπέρμετρη αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου, που καθιστά τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο, τη μονάδα που προσδιορίζει την τιμή ηλεκτρικής ενέργειας αποζημίωσης όλων των υπόλοιπων τεχνολογιών που είναι πιο φθηνές. Άρα, αυτός ο μηχανισμός θα συνεχίσει να υπάρχει, για όλο το επόμενο διάστημα, μέχρι να επανέλθουν οι τιμές φυσικού αερίου σε λογικά επίπεδα και έτσι να μπορεί μέσα από το Χρηματιστήριο Ενέργειας να προκύπτει μία τιμή δίκαια. Άρα, πολύ σωστά λέτε ότι πράγματι ο μηχανισμός αυτός θα είναι «μόνιμος» για όλη τη διάρκεια της κρίσης. Και φυσικά από τη στιγμή που σταθεροποιούμε πια την τιμή χονδρικής και από την άλλη με τις εκπτώσεις που κάνουμε προσδιορίζουμε και το επίπεδο των τιμών της λιανικής, θα προχωρήσουμε με θεσμικό τρόπο σε αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής, γιατί πια δεν χρειάζεται.

ΘΑΝ. ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ: Τα ρολόγια πρώτης κατοικίας υπολογίζονται σε περίπου τέσσερα εκατομμύρια. Το 95% αυτών, με βάση τα κριτήρια, καλύπτεται.

Θ. ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ: Επειδή, όμως, δεν θα υπάρξουν επιστροφές ενός ή δύο ή τριών ή πέντε ευρώ, γιατί αυτό καταλαβαίνετε ότι θα ήταν χωρίς νόημα, ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων που δεν είχαν αυξήσεις, γιατί είχαν χαμηλές καταναλώσεις, δεν περιλαμβάνονται εκεί. Τώρα, θα διαπιστώσουμε τον πραγματικό αριθμό των ανθρώπων που είχαν σημαντικές αυξήσεις στην πρώτη κατοικία τους.

ΑΡ. ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ: Δηλαδή, δεν ξέρουμε μέχρι τώρα πόσα είναι.

ΘΑΝ. ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ: Δεν ξέρουμε με ακρίβεια, γιατί δεν έχει γίνει ο υπολογισμός, οι έξι μήνες που πέρασαν και ο Μάιος που ακόμη δεν έχουμε.

ΑΡ. ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ: Αυτοί που είχαν έξι μήνες πάνω από 300 κιλοβατώρες το μήνα, αυτοί πόσοι είναι; Ούτε αυτό ξέρουμε.

Κ. ΣΚΡΕΚΑΣ: Το ξέρουμε αυτό. Αυτοί που είναι πάνω από 300 κιλοβατώρες είναι περίπου το 30% των 4.200.000 παροχών. Άρα, είναι περίπου 1.300.000. Άρα, εξαρτάται πόσοι θα προχωρήσουν και θα συμπληρώσουν την πλατφόρμα από το 1.200.000. Άρα, ο μέγιστος αριθμός, να το πω έτσι, είναι 1.200.000. Εμμένει να δούμε, τελικά, πόσοι θα μπουν στην πλατφόρμα και θα είναι δικαιούχοι. Από εκεί και πέρα, να σας πω και ένα άλλο στοιχείο, το οποίο είναι ενδιαφέρον, ότι η ενέργεια, η οποία δεν επιδοτήθηκε, είναι περίπου 30% της συνολικής ενέργειας κατανάλωσης. Δηλαδή, αυτοί οι 4.200.000 οικιακοί καταναλωτές, αποζημιώθηκαν για το 70% της συνολικής κατανάλωσης που είχαν και είχε μείνει ένα 35% περίπου που δεν είχε αποζημιωθεί, το οποίο έρχεται τώρα το Υπουργείο Οικονομικών και με αυτόν το μηχανισμό αποζημιώνει την αύξηση και γι΄ αυτή την κατανάλωση.

Θ. ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ: Να συμπληρώσω κάτι. Σωστά ανέφερε ο Υπουργός, οι πάνω από 300, είναι 300, αλλά εμείς ανοίγουμε και για κάτω από 300 όσους είδαν αύξηση.

ΔΗΜ. ΧΡΙΣΤΟΥΛΙΑΣ: Άρα, είναι πάνω από 300.

Θ. ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ: Όχι, είναι όλη η κατανάλωση. Δηλαδή, ακόμη κι αν είδες 10 ευρώ αύξηση στις πρώτες 300, επί έξι μήνες είναι 60 ευρώ. Άρα, εμείς καλύπτουμε από 0 έως το σύνολο της κατανάλωσης το 60% της ρήτρας αναπροσαρμογής.

Θ. ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ: Με ελάχιστο την αύξηση των 30 ευρώ. Δηλαδή, αν έχεις αύξηση 40, 50, 60 ευρώ σε αυτό το διάστημα, έρχεται και σου δίνει το 60%.

ΣΤ. ΣΙΣΚΟΣ: Αυτός που θα πάρει 600 ευρώ επιστροφή, τι λογαριασμό θα πρέπει να έχει πληρώσει για να τα πάρει. Υπολογίζουμε αυτό πόσο μπορεί να είναι;

Θ. ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ: 1.000 ευρώ αυξήσεις στους λογαριασμούς του εξαμήνου.

ΣΤ. ΣΙΣΚΟΣ: Θέλω να ρωτήσω, αν στην επιδότηση των 600 ευρώ μπαίνουν και όσοι έχουν κάνει ήδη τη ρύθμιση και πληρώνουν με δόσεις τους λογαριασμούς και επίσης, εάν το πλαφόν χρειάζεται έγκριση από την Κομισιόν;

Θ. ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ: Λαμβάνουν το ποσό όλοι, ανεξαρτήτως εάν έχουν κάνει ρύθμιση ή όχι, το σύνολο του ποσού. Έχουμε συζητήσει με την Κομισιόν, δεν υπάρχει ζήτημα όσον αφορά την επιστροφή.

Κ. ΣΚΡΕΚΑΣ: Ήδη έχουν ξεκινήσει συζητήσεις με τη Γενική Διευθύντρια Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Θα στείλουμε το επίσημο κείμενο γνωστοποίησης την επόμενη εβδομάδα και από κει και πέρα, μετά τη γνωστοποίηση και την τυπική έγκριση, θα προχωρήσουμε στην εφαρμογή.

ΣΤ. ΣΙΣΚΟΣ: Χρειάζεται έγκριση από την Κομισιόν;

Κ. ΣΚΡΕΚΑΣ: Δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο, εάν θα χρειαστεί έγκριση. Θεωρούμε εμείς ότι χρειάζεται μια απλή γνωστοποίηση, αλλά πάντα όλα αυτά τα κάνουμε σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ενέργειας, ώστε να είναι απόλυτα γνωστά και απόλυτα διαφανή, αυτά τα οποία εφαρμόζουμε στη χώρα μας.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Σκρέκα, επειδή έχει προκύψει ένα θέμα με τις διακοπές ρεύματος σε ανθρώπους που δεν μπορούν να εξοφλήσουν και δεν μιλώ για τους κακοπληρωτές, στρατηγικά ως κακοπληρωτές, εννοώ για τους ανθρώπους που πραγματικά. Υπάρχει κάποια σκέψη, κάποιος σχεδιασμός, να μην κόβεται το ρεύμα στους ευάλωτους; Και τώρα, επειδή θα τεθεί ο νέος μηχανισμός, που είναι σημαντικός και θα μπορεί κάποιος να πληρώνει πολύ λιγότερα, θα βοηθήσετε αυτούς τους ανθρώπους;

Κ. ΣΚΡΕΚΑΣ: Κατ’ αρχήν, να πούμε ότι για τους συμπολίτες μας που βρίσκονται σε απόλυτη οικονομική δυσχέρεια, βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, τα οποία έχουμε θεσπίσει, το επόμενο διάστημα θα εκδώσουμε Κοινή Υπουργική Απόφαση με το Υπουργείο Οικονομικών, για να επεκτείνουμε το μέτρο της επαναηλεκτροδότησης των νοικοκυριών αυτών, που μπορεί να έχει αποκοπεί η ηλεκτρική ενέργεια από το σπίτι τους, της κάλυψης του κόστους επανασύνδεσης από την Πολιτεία και της αποπληρωμής τμήματος των ληξιπρόθεσμων, ανάλογα με τα κριτήρια, βέβαια, το οποίο ήδη ισχύει και να πούμε ότι συνεχίζεται και βρίσκεται σε λειτουργία ο πενταψήφιος αριθμός, η τηλεφωνική γραμμή έκτακτης ανάγκης ενεργειακής αλληλεγγύης, ο 15902, που εκεί μπορούν να καλούν, να τηλεφωνούν τα νοικοκυριά, που επαναλαμβάνω είναι σε απόλυτη οικονομική δυσχέρεια, βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων εισοδηματικών και περιουσιακών, να απευθύνονται, ώστε πολύ γρήγορα να εκκινεί η διαδικασία επανασύνδεσης της ηλεκτροδότησής τους.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Σκρέκα, η συνεισφορά των προμηθευτών σ’ αυτό το νέο μοντέλο που διαμορφώνεται, ποια θα είναι; Δεν ακούσαμε κάτι.

Κ. ΣΚΡΕΚΑΣ: Για το επόμενο εξάμηνο εκτιμάται, γιατί εξαρτάται βέβαια και από τις τιμές του φυσικού αερίου, να είναι η ανάκτηση των υπερεσόδων 1,6 δισ. ευρώ, των παραγωγών και του ΕΛΑΠΕ, του Ειδικού Λογαριασμού.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Οι προμηθευτές;

Κ. ΣΚΡΕΚΑΣ: Των παραγωγών και του ΕΛΑΠΕ. Οι προμηθευτές δεν παίρνουν χρήματα. Οι προμηθευτές θα αγοράζουν την πραγματική τιμή χονδρική, που θα είναι χαμηλότερη από τη σημερινή Οριακή Τιμή Συστήματος. Εάν θέλετε να δώσω ένα παράδειγμα: Οι εκτιμήσεις είναι ότι για το Μάιο θα έχουμε μία μέση Οριακή Τιμή Συστήματος περίπου στα 240 ευρώ ανά μεγαβατώρα και ο μηχανισμός αυτός θα μπορούσε - εξαρτάται, βέβαια, και από τη συμμετοχή των Μονάδων και ποιες Μονάδες θα συμμετέχουν - εκτιμάται ότι η πραγματική τιμή χονδρική, θα είναι στο φάσμα των 150 ευρώ. Θα είναι 100 ευρώ κάτω από την Οριακή Τιμή Συστήματος, δηλαδή.

ΧΡ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Να σας ευχαριστήσουμε, ιδιαίτερα, για τις πολύ χρήσιμες, για την κοινωνία, ερωτήσεις. Και μόνο η ποιότητα των ερωτήσεων αποδεικνύει το γεγονός ότι το πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, είναι γενναίο, ρεαλιστικό και καινοτόμο. Καλύπτει το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, είναι με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας. Είμαστε η χώρα που έρχεται με αναδρομικότητα και καλύπτει ένα σημαντικό ποσοστό της επιβάρυνσης των νοικοκυριών για την κύρια κατοικία. Είμαστε η χώρα που σχεδιάζει με ρεαλισμό τα επόμενα βήματά της, με χρονικό ορίζοντα έως και ένα έτος. Είμαστε η χώρα η οποία αυτή τη στιγμή, στις παρεμβάσεις τις οποίες υλοποιεί, είναι πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της τελευταίας συνεδρίασης του ECOFIN, ο μέσος όρος των παρεμβάσεων πριν από δύο εβδομάδες σε ευρωπαϊκό επίπεδο ανέρχεται στο 0,6 % του ΑΕΠ. Αντιλαμβάνεστε ότι το συνολικό πακέτο των παρεμβάσεων, που ανακοίνωσε η Ελληνική Κυβέρνηση, υπερβαίνει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αλλά αγγίζει και τις αντοχές της ελληνικής οικονομίας, όπως απορρέουν από την καλή εκτέλεση του Προϋπολογισμού και τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας. Σας ευχαριστώ πολύ.

 

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671