ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
06.09.2022

Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα σε εκδήλωση των Γραμματειών Επιστημονικών Φορέων και Ειδικών Κομματικών Οργανώσεων της Νέας Δημοκρατίας, στη Θεσσαλονίκη, με θέμα: «Η συμβολή των επιστημονικών φορέων στο μεταρρυθμιστικό έργο και την αντιμετώπιση χρόνιων παθογενειών».

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Νίκης 5-7

10563 Αθήνα

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

e-mail: press@minfin.gr

Τρίτη, 6 Σεπτεμβρίου 2022

Δελτίο Τύπου

Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα σε εκδήλωση των Γραμματειών Επιστημονικών Φορέων και Ειδικών Κομματικών Οργανώσεων της Νέας Δημοκρατίας, στη Θεσσαλονίκη, με θέμα: «Η συμβολή των επιστημονικών φορέων στο μεταρρυθμιστικό έργο και την αντιμετώπιση χρόνιων παθογενειών»

Κυρίες και Κύριοι,

Φίλες και φίλοι,

Σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, όπως αυτός που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια, με διαρκείς ανατροπές, υψηλές αβεβαιότητες και πρωτοφανείς κρίσεις που διαδέχονται η μια την άλλη, η ανάγκη για προσαρμογή, εκσυγχρονισμό και πρόοδο είναι πιο επιτακτική από ποτέ.

Η ανάγκη για διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις είναι πιο επιτακτική από ποτέ.

Μεταρρυθμίσεις σε όλο το φάσμα της οικονομίας και της δημόσιας διοίκησης, για την αντιμετώπιση χρονιζόντων προβλημάτων, τη βελτίωση και προσαρμογή του ρυθμιστικού και κανονιστικού πλαισίου στα νέα δεδομένα, και την ενίσχυση της διαρθρωτικής ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.

Στη χώρα μας, η ανάγκη αυτή, αναδύθηκε εντονότερα κατά την σφοδρή οικονομική κρίση της περασμένης δεκαετίας, η οποία ανέδειξε χρόνιες παθογένειες και ενδογενείς αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας, ενώ ενισχύεται ακόμα περισσότερο σήμερα, υπό τις πρωτοφανείς διεθνείς αναταράξεις και τις πολύ-επίπεδες επιπτώσεις τους στην κοινωνία και την οικονομία.

Ως Κυβέρνηση, από την αρχή της θητείας μας και πριν ακόμα η πανδημία ενσκήψει στη χώρα μας, δεσμευτήκαμε στην υλοποίηση ενός κατάλληλου, σύγχρονου και μεταρρυθμιστικού μείγματος οικονομικής πολιτικής που θα άλλαζε την Ελλάδα, θα ενίσχυε την θέση της στη διεθνή κοινότητα και θα την οδηγούσε σε ένα περιβάλλον υψηλής, βιώσιμης και συμπεριληπτικής ανάπτυξης.

Πολιτική με κύριους άξονες τις μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών στο πλαίσιο μιας συνετής και χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, αλλά και της υλοποίησης πλήθους διαρθρωτικών αλλαγών, αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας.

Μεταρρυθμίσεις με στόχο ένα κράτος παραγωγικό, αποδοτικό, αποτελεσματικό, ποιοτικό, ψηφιακό και δίκαιο.

Κράτος που θα μεριμνά και θα παρεμβαίνει για τη βέλτιστη λειτουργία του μηχανισμού της αγοράς, την εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής οικονομικής αποτελεσματικότητας, και την κοινωνικά δικαιότερη κατανομή του εισοδήματος και του παραγόμενου πλούτου.

Σήμερα, τρία χρόνια μετά, και παρά τη δίνη των γεγονότων των τελευταίων ετών, η οποία μας ανάγκασε αρκετές φορές να επαναπροσδιορίσουμε τους αρχικούς μας σχεδιασμούς, η δέσμευσή μας αυτή έγινε πράξη.

Έγινε πράξη χάρη στη σκληρή και μεθοδική δουλειά της Κυβέρνησης, αλλά κυρίως χάρη στην βούληση και την αποφασιστικότητά της να μην περιοριστεί στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των κρίσεων της περιόδου, αλλά να πάει την χώρα πιο μπροστά.

Μετατρέποντας τις δυσκολίες σε ευκαιρίες.

Καταφέραμε έτσι, παρά τη συγκυρία, να εφαρμόσουμε ένα συνεκτικό, δυναμικό, ολοκληρωμένο και ρεαλιστικά φιλόδοξο σχέδιο μεταρρυθμίσεων.

Ενώ συνεχίζουμε με την ίδια πυγμή το μεταρρυθμιστικό μας έργο, αξιοποιώντας πλέον και το σημαντικό εργαλείο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Ειδικά, στο οικονομικό πεδίο, πέραν της πρωτοφανούς στήριξης της κοινωνίας με μέτρα άνω των 50 δισ. ευρώ, καθώς και των σημαντικών μειώσεων φόρων και ασφαλιστικών εισφορών που έλαβαν χώρα τα τελευταία χρόνια, ανακουφίζοντας αισθητά πολίτες και επιχειρήσεις από τα υψηλά βάρη της περασμένης δεκαετίας, έχουμε προχωρήσει σε πλήθος διαρθρωτικών αλλαγών, με πολλαπλά οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία.

Οι σημαντικότερες εξ αυτών, που έχει προωθήσει το Υπουργείο Οικονομικών είναι οι εξής:

1ον. Θέσπιση φορολογικών κινήτρων για την προσέλκυση επενδύσεων και ανθρώπινου κεφαλαίου, καθώς και σειράς αναπτυξιακών και φιλο-επενδυτικών πολιτικών:

Εισαγάγαμε τον θεσμό του «διαμένοντος μη κατοίκου» (Non–Dom) και θεσπίσαμε επιπλέον φορολογικά κίνητρα για την προσέλκυση εργαζόμενων και αυτοαπασχολούμενων από το εξωτερικό. Παρά τη δυσμενή συγκυρία, το μέτρο έχει αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα.

Προχωρήσαμε στη χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση.

Αυξήσαμε τη χρηματοδότηση για έρευνα και ανάπτυξη (R&D).

Θεσπίσαμε φορολογικά κίνητρα για συνενώσεις και συνεργασίες μεσαίων, μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων .

2ον. Θέσπιση κινήτρων για την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και προώθηση της καταπολέμησης του λαθρεμπορίου μέσα από τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου περιστολής του, με στόχο την περαιτέρω διεύρυνση της φορολογικής βάσης.

Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές έφθασαν τα 53 δισ. ευρώ στα τέλη του 2021, ενισχυμένες κατά 13 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2019, ενώ από τις αρχές του τρέχοντος έτους ενισχύσαμε σημαντικά τα κίνητρα προς τους πολίτες για την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών συναλλαγών .

3ον. Παρεμβάσεις στον τραπεζικό κλάδο - Ενίσχυση της σταθερότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος και της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.

Με καίριες παρεμβάσεις, όπως είναι η θέσπιση και εφαρμογή του νέου πλαισίου για τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή 2ης ευκαιρίας, η εφαρμογή του επιτυχημένου προγράμματος «Ηρακλής» και η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας .

4ον. Αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, προωθώντας τον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας προς όφελος νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Ανάμεσα στα βασικά επιτεύγματα ψηφιακής διακυβέρνησης στο πεδίο αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Οικονομικών είναι η δημιουργία σημαντικών νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών που αναπτύχθηκαν από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για την ταχύτερη και ευκολότερη εξυπηρέτηση των φορολογουμένων, όπως οι πλατφόρμες “myBusinessSupport”, “myData”, “myAADElive”, “myΘέρμανση” και “myCar”, η επέκταση της χρήσης διασυνδεδεμένων online ταμειακών μηχανών, η αναβάθμιση του Taxisnet, οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) για τον νέο Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών, τα προγράμματα «ΓΕΦΥΡΑ» Ι και ΙΙ κ.ά .

5ον. Αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησης Ανωνύμων Εταιρειών και της αγοράς κεφαλαίου.

Με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της, την προστασία των μετόχων και των επενδυτών, την προσέλκυση διεθνών επενδυτών και τη διευκόλυνση της σύστασης ευέλικτων μορφών Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων, ώστε, μεταξύ άλλων, να δοθεί ώθηση σε επενδύσεις σε νεοφυείς εταιρείες (start ups) .

6ον. Εκσυγχρονισμός του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς .

7ον. Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του «ξεπλύματος» μαύρου χρήματος, με την ενσωμάτωση σχετικής κοινοτικής οδηγίας .

8ον. Εκσυγχρονισμός του πλαισίου κρατικής αρωγής για φυσικές καταστροφές, με τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου καθεστώτος αποζημιώσεων των πολιτών που πλήττονται από φυσικές καταστροφές και με ένα πλαίσιο συντονισμού των διαδικασιών αποκατάστασης και ενίσχυσης των πληττόμενων περιοχών .

9ον. Υλοποίηση δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων, όπως η συνέχιση της επισκόπησης δαπανών και εσόδων, η προώθηση και ψήφιση του προϋπολογισμού επιδόσεων και η πιλοτική εφαρμογή δεικτών απόδοσης (KPIs).

Ενσωματώσαμε, επίσης, την περιβαλλοντική διάσταση (Green Budgeting) στον Προϋπολογισμό του 2022.

10ον. Εκσυγχρονισμός, επικαιροποίηση και επέκταση του πλαισίου προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών ακίνητης περιουσίας.

11ον. Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός του οργανισμού του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους τόσο στον τομέα του προσωπικού όσο και στους τομείς της δομής και των διαδικασιών του.

12ον. Υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, ενώ δρομολογήθηκαν σχέδια ενίσχυσης της βιωσιμότητας εταιρειών του Δημοσίου.

Το ερώτημα βεβαίως που τίθεται είναι εάν η παραπάνω πολιτική απέδωσε.

Και η απάντηση είναι ναι.

Απέδωσε.

Απέδωσε απτά, μετρήσιμα αποτελέσματα όπως αποτυπώνονται στους δείκτες της οικονομίας και στην επίτευξη όλων των στόχων των τριών πρώτων χρόνων διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, στις θετικές αξιολογήσεις από διεθνείς οίκους και θεσμούς και κυρίως, στην καθημερινότητα των πολιτών.

Μεταξύ άλλων:

Η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται με έναν από τους ταχύτερους ρυθμούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η ελληνική οικονομία γίνεται πιο ανθεκτική, εξωστρεφής, ανταγωνιστική και καθίσταται πόλος έλξης των επενδυτών. Το μοντέλο ανάπτυξης της Ελλάδος αλλάζει και στρέφεται ολοένα και περισσότερο προς τις επενδύσεις και τις εξαγωγές, καθιστώντας την πιο ανθεκτική σε μελλοντικούς κραδασμούς.

Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών σημείωσαν ιστορικό ρεκόρ το 2021, φτάνοντας το 41% του ΑΕΠ.

Το επενδυτικό κενό μειώθηκε. Οι επενδύσεις στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 19,6% το 2021, με τις άμεσες ξένες επενδύσεις να καταγράφουν ρεκόρ, στα 5,1 δισ. ευρώ πέρυσι. Εν μέσω ενός ρευστού και γεμάτου αβεβαιότητες διεθνούς περιβάλλοντος, η Ελλάδα κατάφερε να προσελκύσει το ενδιαφέρον διεθνών κολοσσών (Microsoft, Pfizer, Cisco, Digital Realty, Deloitte, Volkswagen, JP Morgan κ.ά.).

Η ανεργία έχει συρρικνωθεί πάνω από 5%, και οι απασχολούμενοι έχουν αυξηθεί σημαντικά από το 2019 μέχρι σήμερα, υπερβαίνοντας πλέον σημαντικά τα 4 εκατομμύρια.

Το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών στηρίχθηκε στη διάρκεια των πολυ-επίπεδων κρίσεων, και οι καταθέσεις τους αυξήθηκαν κατά περίπου 46 δισ. ευρώ την τελευταία τριετία.

Η χώρα εξήλθε από το καθεστώς Ενισχυμένης Εποπτείας επιστρέφοντας μετά από 12 χρόνια στην ευρωπαϊκή κανονικότητα.

Αποδεικνύεται συνεπώς ότι σε μια από τις πλέον ταραχώδεις περιόδους της σύγχρονης παγκόσμιας ιστορίας, η ελληνική οικονομία άντεξε, προσαρμόστηκε, ανασυγκροτήθηκε, αναβαθμίστηκε και ενδυναμώθηκε.

Και από «μέρος του προβλήματος» έγινε «μέρος της λύσης», όπως παραδέχονται διεθνείς εταίροι από τις δυο πλευρές του Ατλαντικού.

Ενώ συνεχίζει να μεταμορφώνεται σε μια πιο ισχυρή, εξωστρεφή, πράσινη και ψηφιακή οικονομία.

Κυρίες και Κύριοι,

Τα παραπάνω δεν θα μπορούσαν να υλοποιηθούν, με την ίδια επιτυχία σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, χωρίς την πολύτιμη αρωγή των επιστημονικών φορέων της χώρας.

Επιστημονικοί φορείς που διαχρονικά, αλλά κυρίως στις έκτακτες συνθήκες της περιόδου, αποτέλεσαν και αποτελούν κόμβο διάχυσης των μεταρρυθμίσεων στην κοινωνία.

Ανταποκρίθηκαν στις ανάγκες της εποχής συνδράμοντας ουσιαστικά στην υλοποίηση των κρατικών παρεμβάσεων, καθώς και στην εύρυθμη λειτουργία των μηχανισμών στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Βοήθησαν, έτσι, στην εμπέδωση και ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας και εμπιστοσύνης των πολιτών έναντι του Κράτους.

Προς την κατεύθυνση αυτή, κομβικός είναι ο ρόλος των λογιστών και των δικηγόρων στην υλοποίηση των διαδικασιών ρύθμισης οφειλών στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης για τη 2η ευκαιρία.

Ενώ, ως Κυβέρνηση, δίνοντας πίστη στην καίρια συμβολή των εν λόγω κλάδων στην υλοποίηση των ρυθμίσεων, έχουμε προχωρήσει στη δημιουργία help desk, αποκλειστικά για την υποβοήθησή τους στις αιτήσεις, καθώς και σε πλήθος εκπαιδευτικών ημερίδων.

Από την πλευρά τους οι μηχανικοί συνέβαλαν, μεταξύ άλλων, στην προώθηση της εμβληματικής επένδυσης στο Ελληνικό, ενώ ο ρόλος τους στη νέα εποχή της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης θα είναι καταλυτικός.

Αξιόλογες ήταν και οι παρατηρήσεις του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ενώ ο κλάδος των λογιστών σήκωσε το βάρος της λειτουργίας πολλών νέων ψηφιακών εφαρμογών μόνιμων και μη, όπως η πλατφόρμα για την Επιστρεπτέα Προκαταβολή, που δημιουργήθηκαν για την στήριξη των πολιτών κατά την πανδημία.

Πρόκειται για ορισμένα μόνο παραδείγματα που πιστοποιούν ότι το επιστημονικό κεφάλαιο της Ελλάδας, μέσα από την τεχνογνωσία και τις προτάσεις του, μπορεί να συμβάλει στη διαμόρφωση και υλοποίηση αποτελεσματικών πολιτικών που προάγουν την βιώσιμη ανάπτυξη, την επιχειρηματικότητα και την κοινωνική συνοχή.

Ως Κυβέρνηση αναγνωρίζουμε τον καίριο ρόλο τους στην αντιμετώπιση των προβλημάτων και των προκλήσεων της νέας εποχής, γι’ αυτό και διατηρούμε ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας προσβλέποντας σε γόνιμο διάλογο και εποικοδομητική συνεργασία, λαμβάνοντας υπόψη τις αλλαγές που επέφεραν οι πολλαπλές κρίσεις, για το καλό του τόπου μας.

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671