ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
01.04.2024

Υποχρεωτική η ηλεκτρονική τιμολόγηση επιχειρήσεων - Αίτημα στην Κομισιόν.

 

Δευτέρα 1 Απριλίου 2024

Υποχρεωτική η ηλεκτρονική τιμολόγηση επιχειρήσεων

Tο αίτημα για την υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση από το σύνολο των επιχειρήσεων υποβάλλει τις προσεχείς μέρες η ελληνική κυβέρνηση στην Κομισιόν, μετά την ολοκλήρωση των συζητήσεων με αξιωματούχους των Βρυξελλών. Οι ελληνικές υπηρεσίες έχουν συλλέξει όλα τα απαιτούμενα στοιχεία για την ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, η οποία, ωστόσο, δεν πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή πριν από τον Σεπτέμβριο του 2024. Η ηλεκτρονική τιμολόγηση είναι η ανταλλαγή ψηφιακών παραστατικών μεταξύ δύο ή περισσότερων οντοτήτων που συμμετέχουν σε μια εμπορική συναλλαγή (επιχείρηση, Δημόσιο, φυσικό πρόσωπο). Τα παραστατικά αυτά δεν είναι μόνο τιμολόγια, αλλά μπορεί να περιλαμβάνουν και άλλα "έγγραφα", όπως εντολές αγοράς, χρεωστικά/πιστωτικά σημειώματα, εμβάσματα, όρους πληρωμής κ.λπ.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό για την ηλεκτρονική τιμολόγηση, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επιλέξουν τον πάροχο που επιθυμούν, και ήδη 16 έχουν πιστοποιηθεί από την ΑΑΔΕ. Πάροχος θα γίνει και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, όταν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και εφαρμοσθεί υποχρεωτικά στο σύνολο της αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι η εφαρμογή timologio θα επεκταθεί, προκειμένου να μπορούν και οι μικρές επιχειρήσεις να ενταχθούν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση για πολύ μικρά έσοδα. Με τον τρόπο αυτό θα ελαχιστοποιηθούν οι απάτες στον ΦΠΑ και τα εικονικά στοιχεία. Το οικονομικό επιτελείο και η ΑΑΔΕ ακολουθούν τον δρόμο που άνοιξαν Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία, Δανία και Νορβηγία. Η ηλεκτρονική τιμολόγηση καθιστά ανέφικτη την έκδοση εικονικών τιμολογίων, προσφέροντας όλα τα δεδομένα στις φορολογικές αρχές σε πραγματικό χρόνο. Σημειώνεται ότι πολλές επιχειρήσεις στην Ελλάδα ήδη εφαρμόζουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση, απολαμβάνοντας και τα κίνητρα που έχουν θεσμοθετηθεί. Συγκεκριμένα, όσες έχουν ήδη ενταχθεί, αλλά και αυτές που θα ενταχθούν μέχρι την υποχρεωτική εφαρμογή, έχουν ταχύτερες επιστροφές φόρων, παραγραφή φορολογικών υποθέσεων στα τρία χρόνια και υπεραποσβέσεις για τεχνολογικό εξοπλισμό για όλες τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που εκδίδουν αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο τα τιμολόγιά τους, τα οποία διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

Για τις επιχειρήσεις που επιλέγουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου, και υπό την προϋπόθεση ότι την εφαρμόζουν αποκλειστικά για την έκδοση των παραστατικών πωλήσεων κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους, προβλέπονται κατά περίπτωση τα εξής:

1. Η προθεσμία εντός της οποίας η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί σε έκδοση πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου περιορίζεται κατά δύο έτη. Αυτό σημαίνει ότι ο χρόνος παραγραφής ανοιχτών φορολογικών υποθέσεων περιορίζεται στα τρία χρόνια για τον εκδότη του τιμολογίου, ενώ όφελος έχει και ο λήπτης, για τον οποίο ο χρόνος παραγραφής μειώνεται στα τέσσερα χρόνια.

2. Η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησής της, προσαυξημένη κατά ποσοστό 100%.

3. Η δαπάνη για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για το πρώτο έτος έκδοσης των παραστατικών πώλησης μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης που αναγνωρίζεται προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα προσαυξάνεται κατά ποσοστό 100%.

4. Η προθεσμία σχετικά με τα αιτήματα επιστροφής φόρου, τα οποία αφορούν το φορολογικό έτος ή τα φορολογικά έτη για τα οποία οι εκδότες επιλέγουν και εφαρμόζουν αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση, ορίζεται σε 45 ημέρες (από 90 ημέρες).

Ηλεκτρονική τιμολόγηση και στο δημόσιο

Όλες οι προμήθειες του δημοσίου γίνονται σταδιακά με ηλεκτρονικά τιμολόγια. Η νέα διαδικασία οδηγεί σε μεγαλύτερη διαφάνεια, ενώ ανά πάσα στιγμή οι ελεγκτικές αρχές του Δημοσίου μπορούν να ελέγξουν το κόστος των προμηθειών και να συγκρίνουν εάν, για παράδειγμα, κάποιο νοσοκομείο αγοράζει ακριβότερα από ένα άλλο χειρουργικά υλικά. Με τη νέα διαδικασία, τα 11 δισ. ευρώ στα οποία ανέρχονται οι προμήθειες του Δημοσίου ετησίως θα ελέγχονται σχεδόν αυτόματα από το ηλεκτρονικό σύστημα τιμολόγησης, όπως επίσης και οι επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με το Ελληνικό Δημόσιο. Ήδη αρκετοί φορείς και επιχειρήσεις συναλλάσσονται με την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων, ενώ σταδιακά το σύστημα θα λειτουργήσει ολοκληρωτικά σε όλο το Δημόσιο. Η νέα διαδικασία συναλλαγών ουσιαστικά παρέχει τη δυνατότητα ηλεκτρονικής ανταλλαγής παραστατικών μεταξύ δύο ή περισσότερων συναλλασσομένων, χωρίς να υπάρχει η ανάγκη εκτύπωσης, αποστολής και διαφύλαξης αυτών σε έντυπη μορφή. Τα παραστατικά αυτά δεν είναι μόνο τα τιμολόγια, αλλά περιλαμβάνουν κι άλλα σχετικά συνοδευτικά σε αυτά έγγραφα. Επιπλέον, μέσω της ηλεκτρονικής τιμολόγησης επιτυγχάνεται, πέρα από την ανταλλαγή των παραστατικών, η αυτοματοποίηση του συνόλου των διαδικασιών που τα αφορούν, όπως, για παράδειγμα, η αρχειοθέτηση και η ανάκτησή τους.

Η σημασία της ηλεκτρονικής τιμολόγησης για τη διευκόλυνση αλλά και την προστασία των συναλλαγών και η ανάγκη υιοθέτησης και εφαρμογής της ξεκίνησε από την Ε.Ε. Συγκεκριμένα, το 2014 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (με την οδηγία 2014/55/EU) όρισε πως όλες οι δημόσιες υπηρεσίες των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει υποχρεωτικά να μπορούν να λαμβάνουν και να εκδίδουν ηλεκτρονικά τιμολόγια. Για παράδειγμα, όλες οι αγορές του σουηδικού δημόσιου τομέα από το 2019 χρεώνονται μέσω ηλεκτρονικού τιμολογίου σύμφωνα με ευρωπαϊκό πρότυπο.

Πηγή: CAPITAL

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671