Παρασκευή 21 Μαρτίου 2025
Τι θα αλλάξει στους μισθούς με τη φορολογική κλίμακα – Τα δύο προβλήματα με τα χαμηλά και τα υψηλά εισοδήματα
O τρόπος για να φτάσουν άμεσα στην τσέπη των πολιτών οι "καρποί" από τις πολιτικές περιορισμού της φοροδιαφυγής δεν είναι άλλος από την τροποποίηση της φορολογικής κλίμακας.
O τρόπος για να φτάσουν άμεσα στην τσέπη των πολιτών οι "καρποί" από τις πολιτικές περιορισμού της φοροδιαφυγής δεν είναι άλλος από την τροποποίηση της φορολογικής κλίμακας.
Η όποια αλλαγή, φέρνει αυτομάτως τροποποίηση στο ποσό της παρακράτησης φόρου που γίνεται στον μισθό ή στη σύνταξη, ενώ αυτοαπασχολούμενοι και ελεύθεροι επαγγελματίες βλέπουν το όφελος με το εκκαθαριστικό της επόμενης χρονιάς.
Ο στόχος λοιπόν έχει ήδη τεθεί: να συγκεντρωθούν μέχρι το καλοκαίρι όσο το δυνατόν περισσότεροι διαθέσιμοι πόροι (κυρίως από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής) και στη συνέχεια να κοστολογηθούν οι παρεμβάσεις στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος.
Είναι νωρίς ακόμη για τη λήψη αποφάσεων, επισημαίνουν στο υπουργείο Οικονομικών και έχουν δίκιο δεδομένου ότι σε αυτή τη φάση δεν υπάρχει δυνατότητα να προσδιοριστεί ο διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος για τη χρηματοδότηση των μέτρων στήριξης. Θα πρέπει να καταγραφεί η απόδοση των μέτρων για μείωση του λεγόμενου "κενού" στον ΦΠΑ και στη συνέχεια να ληφθούν και οι οριστικές αποφάσεις για τη "ρήτρα διαφυγής" όσον αφορά στις στρατιωτικές δαπάνες.
Αυτό που δεν είναι νωρίς να γίνει είναι ο προσδιορισμός των προτεραιοτήτων. Στο οικονομικό επιτελείο γνωρίζουν ότι η κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, αποφέρει πλέον στο δημόσιο φόρους άνω των 15,5-16 δισ. ευρώ ετησίως, ενώ είναι ο μηχανισμός χάρη στον οποίο τα τελευταία χρόνια επιτεύχθηκε η λεγόμενη "διεύρυνση της φορολογικής βάσης". Περισσότεροι φορολογούμενοι πληρώνουν τώρα φόρο εισοδήματος από το 2019.
Πρώτον διότι αυξήθηκαν οι μισθοί χωρίς να διευρυνθούν τα κλιμάκια και δεύτερον διότι ενεργοποιήθηκε το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα για τους αυτοαπασχολούμενους και τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Οι παρεμβάσεις λοιπόν θα πρέπει να σχεδιαστούν με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτυπώνεται σημαντική αύξηση στο καθαρό εισόδημα και από την άλλη να μην προκύπτει τεράστιο δημοσιονομικό κόστος.
Για να γίνει αυτό, απαιτείται προσεκτική μελέτη των μυστικών της κλίμακας που είναι τα εξής:
1. Ο εισαγωγικός συντελεστής της κλίμακας έχει προσδιοριστεί στο 9% και εφαρμόζεται για εισόδημα έως 10.000 ευρώ. Αυτό το 9% αφορά κυρίως τους αυτοαπασχολούμενους και τους ελεύθερους επαγγελματίες διότι μισθωτοί και συνταξιούχοι καλύπτονται σε μεγάλο βαθμό από το αφορολόγητο της κλίμακας. Αν αυξηθεί το πρώτο κλιμάκιο από τα 10 στα 11.000 ευρώ, σχεδόν όλοι οι φορολογούμενοι θα δουν όφελος 120 ευρώ τον χρόνο ή 10 ευρώ τον μήνα. Και ο κρατικός προϋπολογισμός θα επιβαρυνθεί με περίπου 1 δισ. ευρώ. Οι κερδισμένοι θα είναι πολλοί, το όφελος θα είναι μικρό και η κυβέρνηση θα έχει σχεδόν εξαντλήσει τα δημοσιονομικά περιθώρια με μόλις ένα μέτρο.
2. Όσο οι παρεμβάσεις θα ανεβαίνουν προς υψηλότερα εισοδήματα, τόσο θα περιορίζεται ο αριθμός των δικαιούχων. Το κατά κεφαλή όφελος θα είναι μεγαλύτερο αλλά η κυβέρνηση θα μπορεί να κατηγορηθεί ότι ευνοεί τους "έχοντες". Στην πραγματικότητα, είναι ζητούμενο να μειωθούν οι κρατήσεις στα μεσαία και στα υψηλά εισοδήματα για να δημιουργηθούν κίνητρα δημιουργίας καλά πληρωμένων θέσεων εργασίας. Όμως, πολιτικά, είναι δύσκολο να "περάσουν" μέτρα που θα αφορούν αυτούς που δηλώνουν 30-40.000 ευρώ όταν οι 8 στους 10 εμφανίζονται με ατομικό εισόδημα κάτω των 10.000 ευρώ.
Πηγή : https://www.thetoc.gr/
