ΜΙΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜOΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
"ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ & ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ"

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑΤΟΣ "ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΣΟΔΑ"
Πίσω Aρχική σελίδα

 ΘΕΜΑ:  
Ο.3065/24.10.2025

Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 11, 87 παρ. 2, 96, 98 παρ. 2, 99, 100 και 103 παρ. 1 του ν. 5239/2025 «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας - Στήριξη στον Εργαζόμενο - Προστασία στην Πράξη - Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και λοιπές διατάξεις» (Α΄178/17-10-2025).

Πρωτότυπο έγγραφο

Συνημμένο

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Α.Α.Δ.Ε.
Ανεξάρτητη Αρχή
Δημοσίων Εσόδων
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
1. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΕΙΣΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΩΝ (ΔΙ.Δ.ΕΙΣ.ΕΠ.)
ΤΜΗΜΑΤΑ Α΄, Β΄, Γ΄
Ταχ. Δ/νση : Πειραιώς 180
Ταχ. Κώδικας : 17778, Ταύρος
Τηλέφωνο : 2131410203, -204, -209
Email : dideisep@ aade. gr
2. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΜΕΣΗΣ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ (Δ.Ε.Α.Φ.)
ΤΜΗΜΑΤΑ Α΄, Β΄
Ταχ. Δ/νση : Πειραιώς 180
Ταχ. Κώδικας : 177 78, Ταύρος
Τηλέφωνο : 2131410219, -212, -220
Email : deaf@ aade. gr
3. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ & ΠΕΡΙΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟΥ (Δ.Ε.Φ.Κ&Π)
ΤΜΗΜΑΤΑ Α΄, Β΄
Ταχ. Δ/νση : Πειραιώς 180
Ταχ. Κώδικας : 177 78, Ταύρος
Τηλέφωνο : 2131410148
Email : defk@ aade. gr

Αθήνα, 27/10/2025

Α. Π.: Ο3065 ΕΞ 2025

 

Αθήνα, 24-10-2025

ΠΡΟΣ: ως πίνακα διανομής

ΘΕΜΑ: Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 11, 87 παρ. 2, 96, 98 παρ. 2, 99, 100 και 103 παρ. 1 του ν. 5239/2025 «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας - Στήριξη στον Εργαζόμενο - Προστασία στην Πράξη - Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και λοιπές διατάξεις» (Α΄178/17-10-2025)

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Α) ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 11, 87 παρ. 2, 96, 98 παρ. 2, 99, 100 και 103 (παρ. 1) του ν. 5239/2025 (Α΄178)
Β) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Κοινοποίηση των διατάξεων των κάτωθι άρθρων του ν. 5239/2025:
1. του άρθρου 11 «Ακατάσχετο, ανεκχώρητο και αφορολόγητο του επιδόματος γονικής άδειας - Προσθήκη παρ. 13 στο άρθρο 231 Κώδικα Εργατικού Δικαίου»
2. του άρθρου 87 παρ. 2 «Υπαγωγή στην ασφάλιση των Αλληλοβοηθητικών Ταμείων - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 98 ν. 5078/2023 – Λήψη μέτρων εξυγίανσης, λύσης και εκκαθάρισης εκ μετατροπής αλληλοβοηθητικών ταμείων - Προσθήκη άρθρου 99Α στον ν. 5078/2023»
3. του άρθρου 96 «Αναστολή και ρύθμιση ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων κτηνοτρόφων σε βάρος των οποίων επιβλήθηκαν κτηνιατρικά μέτρα εξυγίανσης τους ζωικού τους κεφαλαίου»
4. του άρθρου 98 παρ. 2 «Άρση αντικινήτρων για τη συμμετοχή ανέργων σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης - Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 34 ν. 4921/2022 - Τροποποίηση άρθρου 30 ν. 4144/2013»
5. του άρθρου 99 «Πλαίσιο εξυγίανσης φορέων κοινωνικής φροντίδας»
6. του άρθρου 100 «Εξαίρεση εσόδων από υπεραξία κεφαλαίων από τη φορολογητέα ύλη σωματείων και αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών του Ειδικού Μητρώου Οργανώσεων Κοινωνίας Πολιτών - Τροποποίηση άρθρου 45 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος»
7. του άρθρου 103 παρ. 1 «Έναρξη ισχύος»
Γ) ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
1. Το άρθρο 11 αφορά στο ακατάσχετο, ανεκχώρητο και αφορολόγητο του επιδόματος γονικής άδειας.
2. Το άρθρο 87 παρ. 2 αφορά την προσθήκη άρθρου 99Α στον ν. 5078/2023 (Α΄211), η παρ. 7 του οποίου αφορά τη μη καταβολή φόρου, τέλους ή δικαιώματος υπέρ του Δημοσίου, οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλων νομικών προσώπων κατά τη μεταβίβαση της εν γένει περιουσίας των εκ μετατροπής αλληλοβοηθητικών ταμείων, κατά το στάδιο περάτωσης της εκκαθάρισής τους.
3. Το άρθρο 96 αφορά στις ασφαλιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις κτηνοτρόφων, σε βάρος των οποίων επιβλήθηκαν κτηνιατρικά μέτρα εξυγίανσης του ζωικού τους κεφαλαίου (καθολική θανάτωση των ζώων).
4. Το άρθρο 98 παρ. 2 αφορά στο αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο του επιδόματος εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης που καταβάλλεται σε ανέργους.
5. Το άρθρο 99 αφορά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα ή έχουν ως αποκλειστικό καταστατικό σκοπό την οικονομική και λειτουργική υποστήριξη νομικών προσώπων που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα, δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα και έχουν ρυθμίσει τις οφειλές τους βάσει ήδη εγκεκριμένου και σε ισχύ Συμφώνου Εξυγίανσης των άρθρων 55 και 56 του ν. 4262/2014 (Α’ 114). Με το ίδιο άρθρο καταργούνται τα άρθρα 55 και 56 του ν. 4262/2014.
6. Το άρθρο 100 αφορά την εξαίρεση εσόδων από υπεραξία κεφαλαίων από τη φορολογητέα ύλη σωματείων και αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών του Ειδικού Μητρώου Οργανώσεων Κοινωνίας Πολιτών.
7. Το άρθρο 103 παρ. 1 αφορά στην έναρξη ισχύος των κοινοποιούμενων διατάξεων
____

Σας κοινοποιούμε συνημμένα, για ενημέρωση και εφαρμογή, τις διατάξεις των άρθρων 11, 87 παρ. 2, 96, 98 παρ. 2, 99, 100 και 103 παρ. 1 του ν. 5239/2025 (Α΄178), ως ακολούθως:

Άρθρο 11 «Ακατάσχετο, ανεκχώρητο και αφορολόγητο του επιδόματος γονικής άδειας - Προσθήκη παρ. 13 στο άρθρο 231 Κώδικα Εργατικού Δικαίου»

Στο άρθρο 231 του Κώδικα Εργατικού Δικαίου (π.δ. 62/2025, Α΄ 121), με το οποίο κωδικοποιήθηκε το άρθρο 28 του ν. 4808/2021 (Α΄ 101), περί της γονικής άδειας, προστίθεται παρ. 13 ως εξής: «13. Το επίδομα γονικής άδειας είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη φορολογική διοίκηση, στο δημόσιο, στα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, στα νομικά πρόσωπα των τελευταίων και στα ασφαλιστικά ταμεία ή στα πιστωτικά ιδρύματα για το δημόσιο και για τρίτους, και δεν προσμετράται στο συνολικό, πραγματικό ή τεκμαρτό οικογενειακό εισόδημα.».

Άρθρο 87 (παρ. 2) «Υπαγωγή στην ασφάλιση των Αλληλοβοηθητικών Ταμείων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 98 ν. 5078/2023 – Λήψη μέτρων εξυγίανσης, λύσης και εκκαθάρισης εκ μετατροπής αλληλοβοηθητικών ταμείων - Προσθήκη άρθρου 99Α στον ν. 5078/2023»

Με την παρ. 2 του άρθρου 87 του κοινοποιούμενου νόμου, στον ν. 5078/2023 (Α’ 211), μετά από το άρθρο 99, προστίθεται άρθρο 99Α, του οποίου η παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής:

«7. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, με την περάτωση της εκκαθάρισης του Ταμείου, το καθαρό υπόλοιπο της κινητής και ακίνητης περιουσίας που μπορεί να προκύψει, περιέρχεται στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e- Ε.Φ.Κ.Α.). Για τη μεταβίβαση της ακίνητης περιουσίας απαιτείται μεταγραφή της ως άνω διαπιστωτικής ως προς τα ακίνητα απόφασης ατελώς στα βιβλία μεταγραφών των οικείων υποθηκοφυλακείων ή κτηματολογικών γραφείων. Η μεταβίβαση της εν γένει περιουσίας γίνεται χωρίς την καταβολή φόρου, τέλους ή δικαιώματος υπέρ του Δημοσίου, οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλων νομικών προσώπων.».

Άρθρο 96 «Αναστολή και ρύθμιση ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων κτηνοτρόφων σε βάρος των οποίων επιβλήθηκαν κτηνιατρικά μέτρα εξυγίανσης τους ζωικού τους κεφαλαίου»

Στο άρθρο 96 του κοινοποιούμενου νόμου ορίζεται ότι:

«1. Για τις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις στις οποίες επιβάλλεται το μέτρο της καθολικής θανάτωσης των ζώων, στο πλαίσιο επιβολής μέτρων ελέγχου και περιορισμού νόσου, μετά από επίσημη επιβεβαίωση εμφάνισης εστίας νόσου κατηγορίας Α’, βάσει του Κανονισμού (EE) 2016/429 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 9ης Μαρτίου 2016, σχετικά με τις μεταδοτικές νόσους των ζώων και για την τροποποίηση και την κατάργηση ορισμένων πράξεων στον τομέα της υγείας των ζώων («νόμος για την υγεία των ζώων») (L 84) και του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1882 της Επιτροπής, της 3ης Δεκεμβρίου 2018, για την εφαρμογή ορισμένων κανόνων πρόληψης και ελέγχου νόσων σε κατηγορίες καταγεγραμμένων νόσων και για την κατάρτιση καταλόγου ειδών και ομάδων ειδών οργανισμών που συνιστούν σημαντικό κίνδυνο εξάπλωσης των εν λόγω καταγεγραμμένων νόσων (L 308), από την ημερομηνία επιβολής του μέτρου και έως τις 31.12.2026:

α) Kεφαλαιοποιούνται οι καθυστερούμενες ασφαλιστικές εισφορές μαζί με τα πρόσθετα τέλη, τόκους και λοιπές προσαυξήσεις της ίδιας ημερομηνίας προς τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) και τους λοιπούς φορείς υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης.

β) Αναστέλλεται η καταβολή των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών, περιλαμβανομένων όσων καθίστανται απαιτητές μετά από την ημερομηνία αυτή, προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α. και τους λοιπούς φορείς υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης, καθώς και τυχόν δόσεων οφειλής που έχουν προκύψει από εκκαθαρίσεις ασφαλιστικών εισφορών ή δόσεων από υπαγωγή σε άλλη ρύθμιση καθυστερούμενων ασφαλιστικών εισφορών, των οποίων η προθεσμία καταβολής λήγει εντός του διαστήματος αναστολής.

γ) Αναστέλλεται η είσπραξη των βεβαιωμένων στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) οφειλών, οι οποίες, κατά την ημερομηνία επιβολής του μέτρου, έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες, και παρατείνονται μέχρι τις 31.12.2026 οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων στην Α.Α.Δ.Ε. οφειλών που λήγουν ή έληξαν από την ημερομηνία επιβολής του μέτρου και έως τις 31.12.2026. Οι δόσεις ρυθμίσεων που λήγουν ή έληξαν κατά το διάστημα του πρώτου εδαφίου καταβάλλονται από την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα που έπεται του τελευταίου μήνα του προγράμματος, με ταυτόχρονη παράταση του συνολικού προγράμματος, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, για ίσο αριθμό μηνών με τη διάρκεια της χορηγηθείσας παράτασης καταβολής ή αναστολής είσπραξης των οφειλών, αντίστοιχα.

δ) Η περ. β) εφαρμόζεται αναλογικά για τις οφειλές προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ και β’ βαθμού και τα νομικά πρόσωπα αυτών.

2. Κατά το χρονικό διάστημα αναστολής, σύμφωνα με τις περ. β) και γ) της παρ. 1 δεν υπολογίζονται πρόσθετα τέλη, τόκοι και λοιπές προσαυξήσεις και επιβαρύνσεις.

3. Για κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις στις οποίες το μέτρο της καθολικής θανάτωσης έχει επιβληθεί κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, η αναστολή ή παράταση, κατά περίπτωση, εκκινεί από την έναρξη ισχύος του παρόντος.

4.α) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης καθορίζονται οι προϋποθέσεις υπαγωγής των οφειλών σε ρύθμιση και σε αναστολή, οι όροι της απώλειας της ρύθμισης, οι συνέπειες της απώλειας, η διάρκεια των μέτρων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια αναφορικά με τη ρύθμιση και την αναστολή των ασφαλιστικών οφειλών της περ. α) της παρ. 1.

β) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. δύναται να εξειδικεύεται το πεδίο εφαρμογής και να ρυθμίζεται η διαδικασία ενημέρωσης της Α.Α.Δ.Ε., των Ο.Τ.Α. και των νομικών τους προσώπων για τα δικαιούμενα πρόσωπα και την ημερομηνία επιβολής του μέτρου και καθορίζεται κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των παρ. 1 έως 3, κατά το μέρος των βεβαιωμένων στην Α.Α.Δ.Ε., στους Ο.Τ.Α. και στα νομικά πρόσωπα αυτών οφειλών.»

Άρθρο 98 (παρ. 2) «Άρση αντικινήτρων για τη συμμετοχή ανέργων σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης - Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 34 ν. 4921/2022 - Τροποποίηση άρθρου 30 ν. 4144/2013»

Με την παρ. 2 του άρθρου 98 του κοινοποιούμενου νόμου, στο άρθρο 30 του ν. 4144/2013 (Α’ 88), περί των μέτρων για την αποτελεσματικότερη ένταξη/επανένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας, στην παρ. 5, μετά από τις λέξεις «επαγγελματικής κατάρτισης», διαγράφονται οι λέξεις «, καθώς και το επίδομα αναζήτησης εργασίας, στο πλαίσιο δράσεων συμβουλευτικής,», και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής:

«5. Το επίδομα εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης που καταβάλλονται σε ανέργους, είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση, στο Δημόσιο, στα ασφαλιστικά ταμεία ή στα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.».

Άρθρο 99 «Πλαίσιο εξυγίανσης φορέων κοινωνικής φροντίδας»

Με το άρθρο 99 του κοινοποιούμενου νόμου ρυθμίστηκαν ζητήματα που αφορούν ήδη εγκεκριμένα και σε ισχύ Σύμφωνα Εξυγίανσης των άρθρων 55 και 56 του ν. 4262/2014 (Α’ 114). Με την παρ. 15 του κοινοποιούμενου άρθρου καταργήθηκαν τα άρθρα 55 και 56 του ν. 4262/2014. Το άρθρο 99 του κοινοποιούμενου νόμου έχει ως εξής:

«1. Το παρόν εφαρμόζεται σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα ή έχουν ως αποκλειστικό καταστατικό σκοπό την οικονομική και λειτουργική υποστήριξη νομικών προσώπων που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα, δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα και ρυθμίζουν τις οφειλές τους βάσει ήδη εγκεκριμένου και σε ισχύ Συμφώνου Εξυγίανσης των άρθρων 55 και 56 του ν. 4262/2014 (Α’ 114), όπως τα άρθρα αυτά ίσχυαν μέχρι την κατάργησή τους με την παρ. 15 του παρόντος. Για την εφαρμογή του παρόντος, το Σύμφωνο Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου τροποποιείται και προσαρμόζεται στο νέο πλαίσιο εξυγίανσης σύμφωνα με τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις της παρ. 11. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, άλλα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, πλην αυτών του πρώτου εδαφίου, που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα ή έχουν ως αποκλειστικό καταστατικό σκοπό την οικονομική και λειτουργική υποστήριξη νομικών προσώπων που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα, και δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα, δεν δύνανται να αιτηθούν την υπαγωγή τους στο νέο πλαίσιο εξυγίανσης.

2. Τα νομικά πρόσωπα του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 τίθενται υπό εποπτεία, με την οποία διασφαλίζεται ότι τηρούνται οι όροι των ρυθμίσεων που περιλαμβάνει το Σύμφωνο Εξυγίανσης.

Η εποπτεία ασκείται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση της έδρας του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, η οποία ελέγχει, αυτεπαγγέλτως ή μετά από αίτημα των πιστωτών, την τήρηση των όρων του Συμφώνου Εξυγίανσης. Κατά τη διάρκεια εφαρμογής του Συμφώνου Εξυγίανσης, για τα νομικά πρόσωπα του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 δεν εφαρμόζονται το άρθρο 14 του ν.δ 1111/1972 (Α’ 23), περί του κυβερνητικού επιτρόπου, και η υποπερ. 11 της περ. ε) του δεύτερου εδαφίου της παρ. I του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114), περί της αρμοδιότητας των δήμων στον τομέα κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης.

3. Στο πλαίσιο του Συμφώνου Εξυγίανσης και σε περιπτώσεις που αυτό απαιτείται για να τηρηθούν οι όροι του, δύναται να περιλαμβάνεται πρόβλεψη για εφάπαξ χρηματοδότηση του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, μετά από αίτημα του νομικού προσώπου και σύμφωνη γνώμη της Αποκεντρωμένης Διοίκησης της έδρας του. Το ποσό της χρηματοδότησης αντιστοιχεί κατ’ ανώτατο όριο, στο είκοσι τοις εκατό (20%) του ετήσιου προϋπολογισμού του νομικού προσώπου και αφορά κάθε ένα (1) εκ των τριών (3) πρώτων ετών που έπονται της υπογραφής του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1.

Η χρηματοδότηση δεν υπόκειται σε οποιονδήποτε φόρο, τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου και είναι ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης, γενικής ή ειδικής, διάταξης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά τους πρόσωπα, τα ασφαλιστικά ταμεία και τα πιστωτικά ιδρύματα. Η υποχρέωση της σχετικής δαπάνης αναλαμβάνεται απευθείας από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και η εντελλόμενη δαπάνη αντιστοιχεί σε συναφείς με τον σκοπό της εξυγίανσης πιστώσεις, εγγεγραμμένες στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

4. Στο πλαίσιο του Συμφώνου Εξυγίανσης και για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών των νομικών προσώπων του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς το Δημόσιο, για τα νομικά αυτά πρόσωπα οι συμπεφωνημένες δόσεις είναι άτοκες, δεν επιβαρύνονται με τόκους εκπρόθεσμης καταβολής του άρθρου 6 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190) ή του άρθρου 52 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α’ 58) και δεν υπολογίζονται τα πρόστιμα των άρθρων 6 του ν.δ. 356/1974 (Α’ 90) και 57 του ν. 4174/2013 (Α’ 170), τα οποία αφορούν οφειλές που έχουν καταχωρηθεί στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων μέχρι και τις 20 Μαρτίου 2015. Σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής μίας (1) δόσης, επιβάλλεται, υπέρ του Δημοσίου, προσαύξηση δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί του καθυστερούμενου ποσού. Σε περίπτωση πλήρους συμμόρφωσης του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς τους όρους της ρύθμισης, είναι δυνατή η απαλλαγή των οφειλών από μέρος ή το σύνολο των τόκων, των προστίμων και των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής. Η ρύθμιση ανατρέπεται αυτοδικαίως, αν δεν εξοφληθούν εμπροθέσμως τρεις (3) συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις, το δε υπόλοιπο χρέος καθίσταται άμεσα απαιτητό με το σύνολο των επιβαρύνσεων εκπρόθεσμης καταβολής, από τη βεβαίωση μέχρι την εξόφλησή του, και εφαρμόζονται όλα τα διαθέσιμα μέτρα διοικητικής εκτέλεσης.

5. Για τα νομικά πρόσωπα του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, αναστέλλεται η παραγραφή των χρεών για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η ρύθμιση οφειλών προς το Δημόσιο και δεν συμπληρώνεται πριν από την πάροδο ενός (1) έτους από τον χρόνο ανατροπής της ρύθμισης και την αυτοδίκαιη διακοπή της αναστολής. Για όσο ισχύει το Σύμφωνο Εξυγίανσης και εφόσον τηρούνται οι όροι του, για τα χρέη που έχουν υπαχθεί στο Σύμφωνο Εξυγίανσης και για χρέη που δεν έχουν υπαχθεί σε αυτό, όπως χρέη που προέκυψαν μεταγενέστερα της υπαγωγής στη ρύθμιση αλλά είναι ρυθμισμένα και τηρούνται οι όροι της ρύθμισης ή μη ληξιπρόθεσμα ή τελούν σε αναστολή είσπραξης, δεν εφαρμόζεται το άρθρο 75 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, περί συμψηφισμού, και χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας, χωρίς όρο παρακράτησης, για είσπραξη χρημάτων και μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού από επαχθή αιτία και χωρίς να πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις του άρθρου 12 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.

6. Στο πλαίσιο του Συμφώνου Εξυγίανσης και για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών των νομικών προσώπων του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (Φ.Κ.Α.), για τα νομικά αυτά πρόσωπα οι συμπεφωνημένες δόσεις δεν επιβαρύνονται με τόκους, προσαυξήσεις ή πρόστιμα, αναστέλλεται η παραγραφή των χρεών και δεν συμπληρώνεται πριν από την πάροδο ενός (1) έτους από τον χρόνο ανατροπής της ρύθμισης και την αυτοδίκαιη διακοπή της αναστολής. Σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής μίας (1) μηνιαίας δόσης, επιβάλλεται προσαύξηση δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί του καθυστερούμενου ποσού. Σε περίπτωση πλήρους συμμόρφωσης του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς τους όρους της ρύθμισης, είναι δυνατή η απαλλαγή των οφειλών από μέρος ή το σύνολο των πάσης φύσεως προσθέτων τελών, τόκων, προσαυξήσεων, προστίμων και επιβαρύνσεων. Η έγγραφη σύμφωνη γνώμη των Φ.Κ.Α. σε ρύθμιση που προβλέπει απαλλαγή των οφειλών από μέρος ή το σύνολο των πάσης φύσεως προσθέτων τελών, τόκων, προσαυξήσεων, προστίμων και επιβαρύνσεων κατά το προηγούμενο εδάφιο χορηγείται, εφόσον το Σύμφωνο Εξυγίανσης προβλέπει την αύξηση των θέσεων εργασίας του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, σε σχέση με αυτές που υφίστανται κατά την υπογραφή του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, κατά πενήντα τοις εκατό (50%) εντός των πρώτων δύο (2) ετών και κατά εκατό τοις εκατό (100%) εντός των πρώτων πέντε (5) ετών που έπονται της υπογραφής του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, και διατήρηση του αριθμού αυτού μέχρι το πέρας ισχύος της ρύθμισης. Κατά τη διάρκεια ισχύος της ρύθμισης, χορηγείται στα νομικά πρόσωπα του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας, χωρίς όρο παρακράτησης ή βεβαίωση του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e- Ε.Φ.Κ.Α.), περί τήρησης των όρων της ρύθμισης των οφειλών που έχει περιληφθεί στο Σύμφωνο Εξυγίανσης, για είσπραξη χρημάτων και μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού από επαχθή αιτία, αντί της βεβαίωσης οφειλής του άρθρου 25 του ν. 4611/2019 (Α’ 73), περί του αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος. Η ρύθμιση ανατρέπεται αυτοδικαίως, αν δεν εξοφληθούν εμπροθέσμως τρεις (3) συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις, το δε υπόλοιπο χρέος καθίσταται άμεσα απαιτητό με το σύνολο των πάσης φύσεως προσθέτων τελών, τόκων, προσαυξήσεων, προστίμων και επιβαρύνσεων, από τη βεβαίωση μέχρι την εξόφλησή του, και εφαρμόζονται όλα τα διαθέσιμα μέτρα διοικητικής εκτέλεσης. Οφειλές των νομικών προσώπων του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς Οργανισμούς Κοινής Ωφέλειας (Ο.Κ.Ω.) εντάσσονται αυτοδικαίως σε ρύθμιση ανάλογη με τη ρύθμιση των οφειλών προς τους Φ.Κ.Α. που εμπεριέχεται στο Σύμφωνο Εξυγίανσης του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1. Σε περίπτωση πλήρους συμμόρφωσης του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς τους όρους της ρύθμισης, οι οφειλές προς τους Ο.Κ.Ω. απαλλάσσονται από πάσης φύσεως τόκους ή προσαυξήσεις.

7. Στο πλαίσιο του Συμφώνου Εξυγίανσης περιλαμβάνεται και το πρόγραμμα ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών των νομικών προσώπων του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς τους εργαζόμενους και τρίτους πιστωτές, ως απόρροια των διαπραγματεύσεων μεταξύ του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, των εργαζομένων και των πιστωτών. Προς τους εργαζόμενους καταβάλλεται το σύνολο του οφειλομένου κεφαλαίου, κατά την έναρξη ισχύος του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1. Για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η ρύθμιση οφειλών προς τους εργαζόμενους και πιστωτές αναστέλλεται η παραγραφή των χρεών. Από την αρχική έγκρισή του, το Σύμφωνο Εξυγίανσης δεσμεύει το σύνολο των εργαζομένων και τρίτων πιστωτών, οι απαιτήσεις των οποίων ρυθμίζονται από αυτό.

8. Στο πλαίσιο του Συμφώνου Εξυγίανσης, στο οποίο εμπεριέχονται ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, τους Φ.Κ.Α., τους εργαζόμενους και τους τρίτους πιστωτές, για όσο διάστημα ισχύουν και εφόσον εφαρμόζονται κατά πλήρες περιεχόμενο οι όροι των ρυθμίσεων αυτών, για τα νομικά πρόσωπα του πρώτου εδαφίου της παρ. 1: α) εφαρμόζεται η παρ. 5 του άρθρου 25 του ν. 1882/1990 (Α’ 43), περί μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα και β) αναστέλλεται η ποινική διαδικασία των υποθέσεων που σχετίζονται με τις υπό ρύθμιση οφειλές για τα αδικήματα του άρθρου 1 του α.ν. 86/1967 (Α’ 136), περί της μη καταβολής ασφαλιστικών εισφορών προς τους οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης, και του άρθρου 156 του Κώδικα Εργατικού Δικαίου (π.δ. 62/2025, Α’ 121), περί της ποινικής ευθύνης για μη καταβολή αποδοχών. Για το ίδιο χρονικό διάστημα αναστέλλεται η παραγραφή των αδικημάτων του πρώτου εδαφίου. Σε περίπτωση πλήρους και εμπρόθεσμης εξόφλησης του συνόλου των οφειλών, όπως αυτές έχουν ρυθμισθεί στο Σύμφωνο Εξυγίανσης, το αξιόποινο εξαλείφεται. Για τους ίδιους λόγους, αναβάλλεται η εκτέλεση της καταγνωσθείσας ποινής ή διακόπτεται η εκτέλεση αυτής που άρχισε, η οποία εξαλείφεται σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης.

9. Στο πλαίσιο του Συμφώνου Εξυγίανσης, στο οποίο εμπεριέχονται ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, τους Φ.Κ.Α., τους εργαζόμενους και τρίτους πιστωτές, για όσο διάστημα ισχύουν και εφόσον εφαρμόζονται πλήρως οι όροι των ρυθμίσεων αυτών, για τα νομικά πρόσωπα του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 αναστέλλονται οι πράξεις διοικητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης, καθώς και η άσκηση ή η εκδίκαση οποιουδήποτε ασφαλιστικού μέτρου για οφειλές, που ρυθμίζονται στο Σύμφωνο Εξυγίανσης. Για το ίδιο διάστημα, οι κατασχέσεις και δεσμεύσεις ποσών και απαιτήσεων του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 εις χείρας τρίτων, περιλαμβανομένων και πιστωτικών ιδρυμάτων, καθώς και τα διασφαλιστικά μέτρα του Δημοσίου, που έχουν επιβληθεί πριν από την έγκριση του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 και αφορούν σε οφειλές που ρυθμίζονται στο Σύμφωνο Εξυγίανσης, αίρονται αυτοδικαίως. Τα ποσά των απαιτήσεων που βρίσκονται κατατεθειμένα σε τραπεζικούς λογαριασμούς επί των οποίων έχουν επιβληθεί κατάσχεση ή οποιασδήποτε μορφής δέσμευση του προηγούμενου εδαφίου, αποδεσμεύονται και αποδίδονται στο νομικό πρόσωπο του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 προς εξυπηρέτηση του Συμφώνου Εξυγίανσης. Ποσά που έχουν αποδοθεί στο Δημόσιο δεν επιστρέφονται. Τυχόν κατασχέσεις ποσών και απαιτήσεων του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων, που έχουν επιβληθεί σε τηρούμενους σε αυτά τραπεζικούς λογαριασμούς κληροδοτημάτων του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, αίρονται αυτοδικαίως και τα ποσά αποδίδονται στο νομικό πρόσωπο του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 για τον σκοπό του κληροδοτήματος. Το τρίτο και το πέμπτο εδάφια εφαρμόζονται μόνο σε κατασχέσεις και δεσμεύσεις που έχουν επιβληθεί από το Δημόσιο και τον e-E.Φ.Κ.Α. για οφειλές που ρυθμίζονται στο Σύμφωνο Εξυγίανσης, ενώ για κατασχέσεις και δεσμεύσεις που έχουν επιβληθεί από ιδιώτη (προμηθευτή, εργαζόμενο ή άλλον) εφαρμόζεται μόνο για οφειλές που είτε έχουν ήδη εξοφληθεί είτε ρυθμίζονται στο Σύμφωνο Εξυγίανσης και εφόσον έχει ήδη αποπληρωθεί ποσοστό τουλάχιστον ίσο με το εξήντα τοις εκατό (60%) της υπό ρύθμιση οφειλής. Αναστέλλονται, επίσης, για ίσο χρονικό διάστημα οι προβλεπόμενες εκ του νόμου προθεσμίες παραγραφής. Η χορήγηση της αναστολής του πρώτου εδαφίου συνεπάγεται αυτοδικαίως την απαγόρευση διάθεσης κινητής και ακίνητης περιουσίας του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 για σκοπό που δεν ανάγεται στην αποπληρωμή των υπό ρύθμιση οφειλών του ή στη χρηματοδότηση επενδυτικών δαπανών που αφορούν τον κύριο σκοπό του νομικού προσώπου. Εφόσον τηρούνται οι όροι του Συμφώνου Εξυγίανσης και έχουν τακτοποιηθεί, με αναστολή είσπραξης ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 που δεν υπάγονται στο Σύμφωνο Εξυγίανσης, ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κατόπιν αίτησης του νομικού προσώπου, υποχρεούται να προβεί σε εξάλειψη των υποθηκών και άρση των κατασχέσεων και πάσης φύσης δεσμεύσεων επί ακινήτων του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, που έχουν εγγραφεί ή επιβληθεί, αντίστοιχα, από το Δημόσιο πριν από την υπαγωγή του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 σε Σύμφωνο Εξυγίανσης. Αντίστοιχη δυνατότητα παρέχεται στον Διοικητή του e-Ε.Φ.Κ.Α.. Η μεταβίβαση των ακινήτων αυτών επιτρέπεται, υπό τον όρο παρακράτησης ποσοστού δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί του τιμήματος της μεταβίβασης και σύμμετρης ικανοποίησης εξ αυτού των απαιτήσεων του Δημοσίου με τις απαιτήσεις του e-Ε.Φ.Κ.Α., σύμφωνα με την περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4611/2019. Το υπόλοιπο τίμημα διατίθεται για την εξυπηρέτηση των οφειλών του Συμφώνου Εξυγίανσης.

10. Το νομικό πρόσωπο του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, εντός έξι (6) μηνών από την έγκριση του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, καταρτίζει απογραφή με ημερομηνία έναρξης την ημερομηνία υπογραφής του Συμφώνου Εξυγίανσης με βάση τα στοιχεία επί των οποίων στηρίχθηκε το Σχέδιο Εξυγίανσης, καθώς και κάθε άλλο επικουρικό στοιχείο που επιβεβαιώνει τα ποσά της καταρτιζόμενης απογραφής, και απαλλάσσεται της υποβολής εκκρεμών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος για τις φορολογικές χρήσεις πριν από τη φορολογική χρήση ένταξης στο Σύμφωνο Εξυγίανσης. Η Φορολογική Διοίκηση έχει δικαίωμα προσδιορισμού των φορολογικών υποχρεώσεων του νομικού προσώπου κατά τα τελευταία πέντε (5) φορολογικά έτη πριν από την ημερομηνία υπογραφής του αρχικού Συμφώνου Εξυγίανσης, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 36 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, περί εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου, στον βαθμό που δεν έχουν υποβληθεί φορολογικές δηλώσεις. Φορολογικές υποχρεώσεις που προκύπτουν από την εκτίμηση αυτήν εντάσσονται αυτοδικαίως στη ρύθμιση που περιλαμβάνει το Σύμφωνο Εξυγίανσης.

11. Το Σύμφωνο Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 τροποποιείται κατόπιν αίτησης του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, η οποία υποβάλλεται προς το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, εξετάζεται από την αρμόδια οργανική μονάδα της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, η οποία εκδίδει σχετική εισήγηση οικονομικών συνεπειών και προωθείται προς αξιολόγηση σε τριμελή επιτροπή που συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και αποτελείται από τον Γενικό Γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, ως Πρόεδρο, και τον Γενικό Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και τον Γενικό Γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ως μέλη. Αν κατά τη συνεδρίαση της τριμελούς επιτροπής κάποιο από τα μέλη απουσιάζει ή κωλύεται, αναπληρώνεται από τον Γενικό Γραμματέα Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Η τριμελής επιτροπή αξιολογεί την αίτηση και εκδίδει γνώμη επ’ αυτής εντός τριάντα (30) ημερών από την περιέλευση σε αυτή της αίτησης τροποποίησης του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1. Με τη γνώμη μπορούν να προτείνονται και τροποποιήσεις επί του προτεινόμενου Συμφώνου Εξυγίανσης. Μετά από την έκδοση της γνώμης επί της αίτησης τροποποίησης του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, ή μετά από την άπρακτη πάροδο της προθεσμίας για την αξιολόγηση της αίτησης και την έκδοση γνώμης επ’ αυτής, το Σύμφωνο Εξυγίανσης τροποποιείται με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Η απόφαση μπορεί να περιλαμβάνει και τροποποιήσεις επί της προταθείσας τροποποίησης του Συμφώνου Εξυγίανσης, στις οποίες περιλαμβάνονται και αυτές που εισηγείται η τριμελής επιτροπή.

12. Υπό την επιφύλαξη των παρ. 4 και 6, με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, η οποία εκδίδεται μετά από πρόταση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης της έδρας του νομικού προσώπου του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, το Σύμφωνο Εξυγίανσης ανατρέπεται και παύει να ισχύει σε περίπτωση μη τήρησης των όρων του και καθυστέρησης εξόφλησης άνω των τριών (3) δόσεων των ρυθμιζόμενων οφειλών, η οποία διαπιστώνεται κατόπιν ενημέρωσης από τον θιγόμενο πιστωτή.

13. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού δύναται να ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την τροποποίηση, την εφαρμογή και την εποπτεία επί του Συμφώνου Εξυγίανσης και κάθε σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος θέμα.

14. Οι παρ. 6 και 7 έχουν αναδρομική εφαρμογή από την ημερομηνία υπογραφής του Συμφώνου Εξυγίανσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 1.

15. Τα άρθρα 55 και 56 του ν. 4262/2014 καταργούνται. Οι κανονιστικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 55 του ν. 4262/2014, όπως το άρθρο αυτό ίσχυε πριν από την κατάργησή του, εξακολουθούν να ισχύουν, εφόσον δεν αντιβαίνουν στις διατάξεις του παρόντος, μέχρι την έκδοση της κοινής απόφασης της παρ. 13 του παρόντος.».

Άρθρο 100 «Εξαίρεση εσόδων από υπεραξία κεφαλαίων από τη φορολογητέα ύλη σωματείων και αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών του Ειδικού Μητρώου Οργανώσεων Κοινωνίας Πολιτών - Τροποποίηση άρθρου 45 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος»

Με την παρ. 1 του άρθρου 100 του κοινοποιούμενου νόμου ορίζεται ότι στο άρθρο 45 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α’167), περί υποκειμένων του φόρου, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις, α) στην περ. γ) προστίθεται δεύτερο εδάφιο, β) στην περ. ε) προστίθεται δεύτερο εδάφιο και το άρθρο 45, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 45

Υποκείμενα του φόρου

Σε φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων υπόκεινται:

α) οι κεφαλαιουχικές εταιρείες που συστήθηκαν στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή,

β) οι προσωπικές εταιρείες που συστήθηκαν στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή,

γ) Τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που συστήθηκαν στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή και στα οποία περιλαμβάνονται και τα κάθε είδους σωματεία και ιδρύματα, με εξαίρεση μόνο τα κάθε είδους έσοδα που πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού τους, τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο φόρου.

Τα έσοδα από υπεραξία κεφαλαίου, που πραγματοποιούν τα εγγεγραμμένα σωματεία της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4873/2021 (Α’ 248), περί ορισμών, τα οποία εγγράφονται στο Ειδικό Μητρώο Οργανώσεων Κοινωνίας Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4873/2021, περί ειδικού μητρώου Ο.Κοι.Π. και προϋποθέσεων εγγραφής, δεν αποτελούν αντικείμενο φόρου, εφόσον τα περιουσιακά στοιχεία που μεταβιβάζονται, έχουν περιέλθει σε αυτά από χαριστική αιτία ή κληρονομική διαδοχή και διατίθενται για την εκπλήρωση του κοινωφελούς σκοπού τους,

δ) συνεταιρισμοί και ενώσεις αυτών,

ε) κοινωνίες αστικού δικαίου, αστικές κερδοσκοπικές ή μη κερδοσκοπικές εταιρείες, συμμετοχικές ή αφανείς εφόσον ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα.

Στις εγγεγραμμένες αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4873/2021, οι οποίες εγγράφονται στο Ειδικό Μητρώο Ο.Κοι.Π. σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4873/2021, εφαρμόζεται το τελευταίο εδάφιο της περ. γ) της παρούσας,

στ) κοινοπραξίες,

ζ) οι νομικές οντότητες που ορίζονται στο άρθρο 2 του Κ.Φ.Ε. και δεν περιλαμβάνονται σε μία από τις προηγούμενες περιπτώσεις.

Στην περίπτωση των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που τηρούν απλογραφικά βιβλία εφαρμόζονται αποκλειστικά οι διατάξεις του άρθρου 47 του παρόντος Κώδικα.

Το Κοινό Κεφάλαιο της παρ. 11 του άρθρου 15 του ν. 2469/1997 (Α’ 38) εξαιρείται του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.».

Με την παρ. 2 του άρθρου 100 του κοινοποιούμενου νόμου ορίζεται ότι η παρ. 1 ισχύει από το φορολογικό έτος 2018, εφόσον κατά το οικείο έτος το σωματείο ή η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4873/2021, που εγγράφεται σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4873/2021, επεδίωκε τους ίδιους καταστατικούς σκοπούς.

Άρθρο 103 (παρ. 1) «Έναρξη ισχύος»

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 103 του κοινοποιούμενου νόμου, η ισχύς του αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (17.10.2025).

Συνημμένα: Απόσπασμα του ΦΕΚ Α΄178/17.10.2025: άρθρα 11, 87 παρ. 2, 96, 98 παρ. 2, 99, 100 και 103 παρ. 1 του ν. 5239/2025

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΑΔΕ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ

       Εκτύπωση σελίδας
Πίσω Αρχή Aρχική σελίδα


ΓΡΑΦΕΙΑ: ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1, ΜΑΡΟΥΣΙ, Τ.Κ. 151 22. ΤΗΛ. 210 3217721, 210 3310096, 210 3240557, FAX: 210 3216671